Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

• Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

RAPPORTER & BILDER FRÅN VÅRA AKTIVITETER

Här följer rapporter och bilder från några av de aktiviteter vi genomfört den senaste tiden. Ni hittar också rapporter på Facebook.

Långhelg på MTB i Funäsfjällen, 8-11 september 2016

Efter fjolårets succé var vi laddade för årets fjällcykling i Funäsfjällen. De tolv platserna tog slut på 36 timmar och kölistan fylldes på. Kul att intresset är stort och samtidigt tråkigt att alla inte kan följa med och uppleva cykling när den är som bäst. Denna gång var glädjande nog även FF Lidingö representerade bland deltagarna tillsammans med deltagare från Göteborg, Uppsala, Stockholm och Sundsvall. Vi möttes upp på torsdagen med middag på Ramundbergets Fjällgård. Alla sprudlade av energi och nyfikenhet. Några hade till och med tagit en för-tur innan middagen för att stilla cykelsuget lite. Det kändes direkt att det kommer bli en kul helg!

Med god lunchmatsäck och regnställ i ryggsäckarna cyklade vi iväg efter frukostbuffén, för att återvända till afterbike-yoga och smarrig middag på kvällen. På lördagen var det dags för helgens höjdpunkt, en tur till Sveriges högsta topp söder om polcirkeln. Det var en härlig cykling med blicken fäst på toppen som låg vackert framför oss omsluten av tunn dimma hela förmiddagen. Efter lunch på Fjällstationen tog vi en annan väg tillbaka.

Funäsfjällen bjöd på en helg i vackra höstfärger, fin stigcykling, god mat och ett härligt gäng!

Tills nästa gång,
/Pyran

Vandring på Ulfsleden 11 september 2016

Under söndagen arrangerade lokalavdelningen, tillsammans med föreningen Skogstur, en vandring på Ulfsleden i Vallentuna. Leden ligger i en gammal kulturbygd vars bystruktur varit oförändrad sedan vikingatiden. Vi vandrade mestadels utmed öppna fält, på en 1000 år gammal landsväg som numera är avsedd för vandring, och passerade ett par kyrkor, rätt många kor och hästar, flera runstenar och Sveriges största hällristning, Granbyhällen, på vår 10 km långa färd från Frösunda till Lindholmen. Under dagen gjorde vi flera pauser för att äta medhavd matsäck och för att njuta av det fina sensommarvädret. I och med att Skogstur var medarrangör var vandringen tillgängliggjord för rullstolsburna. Vi var 9 vuxna och 2 barn som genomförde vandringen till fots, per rullstol och i barnvagn. Ledare var Karin Stridh och Per Larsén.

Här är en Youtube-video från vandringen, filmad via rullstol:

Gotska Sandön augusti 2016

Vi var 19 från Friluftsfrämjandet på Lidingö som tog båten över den gungande Östersjön, landade i paradiset på Gotska Sandön och fick tre dagar vi aldrig ska glömma. Sanden var vit, varm och mjuk. Solen flödade, bränningarna rullade in och alla badade. Ljungen var frodigare än någon annan stans, hararna gulligare och de många korsnäbbarna, med näbbar konstruerade för att vittja kottar på frön, lät sig villigt beskådas. Och vilka mängder av lingon! Väl hemma på fastlandet igen började regnet skvala. Perfekt! Gör som vi, välja Gotska Sandön i augusti.

Kvällspaddlingen 8 juni 2016

Vandring på Livstensleden i Vallentuna söndagen 29 maj

Vandringen på Livstensleden innehöll inslag av både natur och kultur. Vi gick genom en skog som var full av liljekonvaljer vilka spred en fantastisk doft i den ljumma försommarvinden. Vi hittade en gigantisk myrstack, tittade på S:t Olofs källa som sägs ha vatten som ger kraft och hälsa samt studerade Näshällen som består av två runristningar från tidigt 1100-tal. Fikapausen hade vi i Klashagen som bjöd på ett hav av backsippor både i blom och utblommade, vilka var minst lika vackra. Vi var 9 personer som gick den 6 km långa leden som ligger i en kulturbygd som föreslagits till FN:s världsarvslista för sin oförändrade bystruktur sedan vikingatiden.

En vandring mellan Handen och Paradiset

Vi var totalt 9 personer som gick de 13 km mellan Handen och Paradiset (5:e etappen av Sörmlandsleden). Vandringen gick i vackra omgivningar med blandad natur och över många blöta områden. Som tur var fanns spänger som underlättade vandringen. Vi tog en förmiddagsfika i en skogsglänta. Lunchen intogs vid den vackra lilla sjön Svartsjön, där såg vi inte mindre än tre havsörnar! Vädret var riktigt aprilväder, med omväxlande sol, moln och t.o.m. lite hagel innan vi kom fram till Paradiset, där solen sken! På väg till bussen, som tog oss tillbaka till stan, såg vi en ek, som sades vara inte mindre än 600 år - imponerande!

Tina och Anders tackar alla deltagare för en trevlig och vacker tur.

Vandring på södra Lidingö 9 april 2016

Vandringen utgick från Torsvikstorg och fortsatte sedan utmed vattnet på södra Lidingö ända till Mölna brygga, där vi vek av och fortsatte in i Långängen-Elfviks naturreservat för att sedan nå slutmålet vid Toppmurklevägen. Under vandringen passerade vi bl a Lidingsberg (en av de bäst bevarade sommarresidensen på Lidingö från 1800-talet), Larsbergs brygga (där den första Lidingöbron stod klar 1803), minnesmärket över Raoul Wallenberg som finns i Kappsta, Mölna kvarn (som spelade en viktigt roll för produktion av färgämnen till den svenska textilindustrin under 1800-talet) samt Mulleborg (som är Sveriges och världens första I Ur och Skur, som är Friluftsfrämjandets pedagogiska verksamhet för barn). Förutom mängder av blåsippor så såg vi vitsippor, lungört, vårlök, tandrot samt en sångsvanfamilj som höll till i Västra Långängskärret (även kallat Linnmanska kärret/sjön/havet efter Nils Linnman som var en framträdande profil i TV:s naturprogram under 60- och 70-talet.) Vi var 12 personer som deltog i vandringen som var drygt 1 mil och tog ca 5 timmar inkl fika- och lunchpaus.