Logga in på Mina sidor
Bli Medlem

Vandringar 2017

Våra vandringar

Lördag 2 december - Glöggvandring Vi hade en skön vandringsdag med start vid Jättorps golfbana och rasten var vid vår stuga i Ramsjöhult där vi bjöds på glögg och sedan åt vår matsäck vid den sprakande brasan. Ledare Sven berättade om torpargrunder och andra sevärdheter (se bild ovan och nedan) som vi passerade och han hade planerat en fin vandringsrunda på 11 km.

28/10

Lördag 23 september gjorde Svenska Turistföreningen och Friluftsfrämjandet en gemensam vandring i Naturreservatet Glotternskogen, som ligger utefter Norrköpingsvägen. Det var en mulen dag med en aning duggregn men det stoppade inte vandrarna.
Från parkeringen gick gruppen söderut mot sjön Nedre Glottern, genom en höstlig skog med svampar och olika mossor. Den första pausen gjordes vid Råsjön där det var en vacker utsikt och deltagarna njöt av medhavd fika.
Färden fortsatte sedan ner till Nedre Glottern fram till vindskyddet där det blev ytterligare en paus. I reservatet görs numera kontrollerade naturvårdsbränning för att gynna ovanliga växter och djur som trivs i den miljön, den senaste 2006. Vandringen fortsatte sedan österut på sleden och passerade genom ett kuperat landskap. Efter en skön dag i skogen återvände gruppen hem igen.
Nedtecknat av Gun Carlstedt

Lördag 26 augusti anordnade Friluftsfrämjandet säsongens första heldagsvandring. Första biten gick vi på elljusspåret i Forssjö, vek av österut upp på en ås som nog förr har varit väg. Vi gick över asfaltsvägen och genom skogen ner till Hännicketäppan där vi tog en kort rast. På en skylt läste vi att vattnet i källan förr ansågs mycket hälsosamt och på Trefaldighetsnatten samlades folk från bygden här för att bland annat dricka källvattnet. När vi startade på morgonen kom några droppar regn men efter några kilometer var himlen blå och vi njöt och värmdes av solen resten av vandringen. Efter rasten tog vi oss över ett hygge,  genom lite snårskog, passerade Stensberg, följde grusväg och skogsväg till ett vindskydd. Det är tre vindskydd som ligger på en höjd vid vattnet mellan Kårtorpssjön och Eriksbergssjön. Här var det dags för en lite längre rast i solen. Härifrån gick vi genom härlig skog, över mark som var täckt med mossa och mot gården Bjällbol och följde sedan en stig åter mot Hännicketäppan och slutligen Forssjö. Vandringen blev ca 12 km. Nästa vandring anordnas tillsammans med svenska turistföreningen lördag 23 september.
Gerd Rehnberg

Lördag 1 april (se bild ovan)
Lördag första april anordnade Friluftsfrämjandet årets första vandring. Det var en gråmulen morgon när vi kom till Forssjö som var startpunkten för dagens vandring. Vi följde Sörmlandsleden söderut längs en skogsväg. När vi kom till korsningen där vägarna mot Strångsjö, Björkvik och Spökbacken möts gick vi några hundra meter västerut och fortsatte in i skogen utefter leden. Första pausen blev uppe på en bergknalle där det fanns två bänkar uppställda. Regnet som tidvis fallit på oss hade nu upphört och vi fick äta vad vi hade med oss i våra ryggsäckar och hämta nya krafter för fortsatt vandring. Vi gick genom fin, varierande skogsterräng med bitvis blött underlag. Vidare söderut, över Strångsjövägen och efter ett par kilometer tog vi nästa rast. Vi valde sedan att gå samma sträcka tillbaka och gjorde vi en avstickare till Kalvshäll där vi såg resterna av husgrund och jordkällare.  På återvägen bröt solen igenom regnmolnen och naturen fick en annan färgton. Vårtecken under dagen var bland annat tussilago vid vägkanten, vi hörde flera tranor och såg två par som kom flygande från söder. Sträckan vi gått var ca 18 km och åter i Forssjö tackade vi varandra för en fin vårdag.