- Meny: Förskola och skola Förskola och skola
Skydd i naturen – tarp och presenning
Att sätta upp skydd mot vädrets makter är en viktig och spännande del av friluftslivet. Här får du förslag på hur du tillsammans med dina elever kan använda en presenning eller tarp för att göra er utevistelse så bra som möjligt.
Det finns många typer av tillfälliga skydd: tält, vindsäck, bivack, grankoja med mera. En presenning eller en så kallad tarp är ett bärbart skydd som har flera användningsområden.
En presenning är billig och tålig. En tarp fungerar på samma sätt men tar mindre plats, är lättare att bära och har ofta fler fästpunkter. I aktiviteterna och filmen använder vi en tarp men det går lika bra med en presenning.
Engelska ordet för presenning är faktiskt just “tarp”!
Aktivitet: Vindskydd
Vindskydd är kanske det vanligaste användningsområdet för en tarp. Det är ett enkelt sluttande tak som dessutom kan fungera som regnskydd.
Förberedelser
Ni behöver:
- Tarpar/presenningar. 3-4 elever per tarp är lagom.
- Snöre/rep. Tunna nylonrep (“paracord”) är lämpliga. Totala längden beror på vilket sätt ni vill sätta upp tarpen. Räkna med minst 2 meter för varje punkt som fästs med rep.
- Tältpinnar (valfritt).
- Ett skogsområde (om ni vill fästa repen i träd).
Se filmen och gå igenom instruktionerna i lugn och ro innan ni ger er ut.
Genomförande
Ladda ner elevinstruktioner: Skydd i naturen.pdf
- Hitta en lämplig plats, det vill säga två träd på lagom avstånd och någorlunda plan mark.
- Fundera över vindriktningen. Tarpen ska slutta mot vinden.
- Bestäm vilken höjd tarpens öppning ska ha och fäst två av hörnen i varsitt träd (eller annan förankring).
- Fäst de andra två hörnen vid marken. Använd tältpinnar, smala grenar eller rep för att förankra hörnen.
- Variant: Vik in tarpen för att få ett golv att sitta på. Fäst sidorna vid “vecket” eller lägg stenar eller en kraftig gren i vecket för att hålla tarpen på plats. OBS: Var försiktig så att tarpen inte skadas av vassa stenar eller pinnar!
Aktivitet: “A-form”
Ett skydd format som ett tak eller ett “A” blir som ett tält med öppna kortsidor - en form som skyddar bra mot regn. Tarpen kan fästas nere vid marken och skyddar då även mot vind. Ett luftigare alternativ är att fästa hörnen högre upp.
Förberedelser
Förberedelserna är samma som för aktiviteten "Vindskydd". Här behövs det däremot mer rep, om ni inte använder tältpinnar eller liknande.
Fyra hörn och två fästpunkter för taket ger minst sex fästpunkter = cirka 15 meter rep (gärna “paracord”). Om ni vill dra en huvudlina under “takåsen” tillkommer några meter.
Genomförande
Ladda ner elevinstruktioner: Skydd i naturen.pdf
- Hitta en lämplig plats, det vill säga två träd på lagom avstånd för att fästa takåsen. “Lagom avstånd” = lite längre än tarpens längd.
- Om ni även vill fästa de fyra hörnen på långsidorna i träd behövs det fyra träd till.
- Tänk på vindriktningen.
- Spänn upp ett rep mellan de två träden (eller andra fästpunkter) om du vill ha en huvudlina (“ridge line”) under takåsen. Man kan också bara fästa repen i tarpen.
- Häng tarpen över repet, jämnt fördelad.
- Fäst de fyra hörnen på långsidorna på valfri höjd. Fäst med rep i träd eller annat fast föremål eller använd pinnar och fäst nere vid marken.
Säkerhet vid aktiviteter med tarp
Risk: Att snubbla över tältlinor eller pinnar. Åtgärder:
- Markera med färgade snören eller reflexer.
Variationsmöjligheter
En presenning eller tarp kan sättas upp på många olika sätt, beroende på hur platsen ser ut och vilket syfte man vill uppnå. Några varianter:
- Rakt tak (solskydd)
- C-fly: Som vindskyddet ovan, fast med både golv och ett “skärmtak”, för ökat skydd. Ser lite ut som ett “C” i profil.
- Minitält: Ett lågt, avlångt tält med golv och öppna kortsidor. Inte speciellt bekvämt men bra om man snabbt behöver ett sovskydd.
Övrigt:
- Käppar eller pinnar kan användas om det saknas träd att fästa i.
- En alternativ aktivitet är att bygga ett skydd av grenar och ris. Tänk dock på allemansrätten och hör med markägaren vid behov.
Kopplingar till läroplanen i idrott och hälsa
Åk 4-6:
Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Åk 7-9:
Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider.
Dela
3 goda skäl att bli medlem
Ta del av det roliga
Nyfiken på oss? Följ gärna med någon av våra 8500 ledare ut i naturen – för upplevelser, glädje och gemenskap. Varmt välkommen att bli medlem!
Bli medlem