Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

VANDRINGAR MED FRILUFTSFRÄMJANDET VÅREN 2024

Här är några spännande utflycktsmål i sommar att hitta ut till med familen, kompisar eller själv, och en fikakorg är ett måste vid en utflykt i naturen!

Onsdagsgrupperna fick ett tema ”raviner” under 2024. Detta var inte planerat blev bara så.

En vinter-vårvandring startade vid Törneryds hembygdsgård och på vägar av det mindre formatet gick vi mot Djurtorp, Blekingeleden,  MEN lämnade ganska snart leden för att ta en väg norrut. Följde denna väg ca 4 km och där skogsvägen slutade. Där bakom igenväxta buskar och träd hittade vi ravinen. Ravinen heter Snittingskåret ligger precis på gränsen Karlshamn o Ronneby kommuner. Det går att kliva/klättra ned i den och i vintras var det blött och även is på ravinens bergskanter. Några följde ravinen söderut och kunde sedan komma upp ca 100 meter senare. Grupperna gick sedan tillbaka på vägen vi kommit men efter ca 200 m tog vi en skogsstig mot Mossen, några hus nära vägen fr Riksdagsmannagården och upp mot sjön Trehörnan. Första gruppens vandring skedde i för årstiden varmt väder och vi kunde lätta på kläderna. Den andra gruppen vandrade en vecka senare och då hade det kommit snö och var isigt. Så vädret kan växla.

Ravin nr 2 – då fick vi guidning av några vandrare boende i Matvik som ledde oss på en trevlig runda med start i Nytäppet. Vi fortsatte på skogsväg och en hel del längs Eriksbergs stängsel. Vackra stenmurar, vackra stenhällar och växtlighet som anade våren följde vår väg. Vid den lilla gölen/sjön Dammhejan blev det en längre paus. I Dammhejan har man fångat kräftor och fiskat abborre bl.a. Efter rasten upp på höjden och blick ned mot dammen. Nu var det inte långt till ravinen som var en öppning mellan stora stenblock och klippor på var sin sida. En gång i tiden har det runnit vatten och även 2024 var det blött i ravinen. Denna ravin behövde inte några klättrande vandrare utan det var bara att gå igenom. Så småningom kom vi ut på Matvikshamnsvägen och vandrade söderut. En grupp kunde fika en gång till vid hamnen, lite blåst men härligt att vara nära havet.

Ravin nr 3 – den mest imponerande i alla fall kända. Kastagropen som geografiskt finns i Kristianstads kommun och ligger nära Vånga. I dessa trakter säger sägen o historieboken att här slogs snapphanarna mot svenskarna och även mot bönderna. Snapphanarna värnade det danska kungadömet som de tillhört och ville fortsätta så. Att vandra i Kastagropen kan ge många historiska impulser till – just det komma ihåg sin historia, ana torpares villkor, få insikt i snapphanekriget och med härförare /kämpar som högt upp på en sten pratade med sina mannar och annat folk. Kastagropen är ca 900 meter lång och också riktigt blöt på sina håll. Imponerande ! Efter Kastagropen fortsatte vandringen på fd del av Skåneleden och mot Dödens by. Terrängen går verkligen mycket uppåt men … går också ned så klart.

20240508_103101 kasta gr 2 (1).jpg

Andra vandringar: Vi har hittat en stig /väg vi kunde gå runt Älmtasjön, mycket vacker och en frekventerad fiskesjö. Fina rastplatser vid sjön och i byn Askaremåla bor både fastboende och sommargäster. Danskar och tyskar förefaller att trivas i  denna trakt. En karta över området ger för handen att här fanns tidigare många torp. När maj månad kom gick vi upp mot Ryssberget, Sölvesborg norrifrån. En vandrare som var barnfödd i trakten ledde oss på icke markerade leder upp mot Ryssbergsstugan. Denna vandringsdag var det varmt men mindre vind och skugga från träd och höga buskar gav oss välbehövlig svalka. Vid en utsiktspunkt kunde vi ta ytterligare en rast och blicka ut mot Vesan. Mäktigt.

ryssberget utsikt vesan (1).jpg

Den 12 juni hade onsdagsgrupperna en gemensam vandring i naturreservaten Sporrakulla och Dalshult. Detta område ligger några km från samhället Sibbhult.

sporra 2 elna (1).jpg

I Sporrakulla ligger också Sporrakulla gården som har sina rötter från 1600-talet. Gården är en gård med flera hus förutom själva boningshuset. Härifrån vandrade vi genom vackra ängar, fägator och även en del skog. Betande djur fann vi också men inhägnade. Vårt mål för första rasten var Rodatorpet ( Rotatorpet) som hade en härlig utsikt mot sjön Farlången. Detta var verkligen ett torp som bevarats av Stiftelsen Rotatorpet. Vid torpet hade vi en guide från stiftelsen som kunde berätta om torpet,  tragiska händelser, familjer som fick flytta m.m. Vi kunde inifrån torpet föreställa oss de umbäranden som såväl vuxna som barn fick vara med om. Vi vill å det varmaste rekommendera er som läser detta en utflykt dit i sommar. Söndagar under juni, juli och augusti kan man komma fram med bil till tex Rodatorpet. Övriga dagar är det låsta bommar i området.