Logga in på Mina sidor
Bli Medlem

Kristihimmelfärdscykling Norduppland

Cykeltur i Norduppland 9 – 12 maj 2013

Den 24 september förra året gjorde Uppsalaavdelningen av Friluftsfrämjandet en vandring i Tyresta Nationalpark. Börje Jungeteg och Göte Lindholm hämtade oss på stationen i Handen och skjutsade våra 8 deltagare till Tyresta By.  De deltog sedan i vandringen som guider och skjutsade oss tillbaka till tåget när vandringen var över. Under fikarasten satt jag bredvid Börje, som berättade om Haningeavdelningens cykelturer varje Kristihimmelfärdshelg.  Jag sa till Börje jag var intresserad och ville ha mer information.  I februari i år ringde Börje och frågade om jag fortfarande var intresserad av att följa med och han berättade att cyklingen skulle utgå från Söderfors Herrgård vid Dalälven. Efter att har frågat min fru så tackade vi ja och den 9 maj så lastade vi på våra cyklar på bilen och körde i riktning mot Söderfors.  Vi hade inte cyklat så mycket denna säsong eftersom vintern varit lång men vi körde tre spinningpass veckan innan, för att vara någorlunda förberedda.

Eftersom vi bara har ungefär 6 mil till Söderfors så trodde jag att vi skulle vara först, men det var vi inte, utan de flesta hade kommit. Strax för kl 14 dök även ledarna Börje Jungeteg och Rune Andersson upp med sina fruar och då var vi fulltaliga, alltså 21 deltagare. Vi installerade oss på våra rum och kl 15 kom Gunnar Thollander från Söderfors hembygdsförening till herrgården och tog oss med på en cykeltur i sin hemort. Vi cyklade bara 7,5 km, men turen tog ändå 3 timmar för vi gjorde många stopp och Gunnar Thollander var en excellent guide, som älskade att berätta både historien om bruket och historier från detsamma. Till slut måste Börje avbryta honom och säga att vi nog var ganska hungriga och eftersom vi då stod nära den pizzeria vi tänkt äta på, cyklade vi dit. Restaurangen var aviserad om vår ankomst men att servera 21 pizzor tar ändå tid.  Alla blev till slut ändå mätta och vi cyklade tillbaka till herrgården för en kort samling innan vi kröp till kojs.

Fredag den 10 maj

Efter frukost startade vi cyklingen vid halvtiotiden. Vädret var lite disigt till en början  men blev allt bättre efterhand. Det blåste en måttlig sydvästlig vind , som inte besvärade särskilt mycket.  Vi cyklade först norrut mot Gävle och passerade Nedre Dalälvens nordvästliga grenar.  Vi tog den första rasten strax före kl 11  efter 17 km och då hade vi splittrats upp i flera grupper eftersom hastigheten ökade markant när vi vände västerut mot Hedesunda.

Efter rasten öppnade sig landskapet så småningom mot Hedesunda och vi cyklade i samlad tropp in i samhället och vände söderut mot Ön. Plötsligt fick några i gruppen syn på en skylt där det stod "Bageri" och Börje fick bara tre deltagare kvar i gruppen. De övriga länsade bageriet på kakor och bullar till eftermiddagsfikat.  När vi samlat ihop oss igen var vi snart på bron över till Ön. Nära det södra brofästet kan man se några märkliga träbyggnader på höger sida. Det är den kände arkitekten Ralph Erskine som ritat dem och de utgör Skaparbyn på Ön där man kan lära sig olika hantverk bl. a vävning. Husen var låsta och det pågick ingen verksamhet där på fredagen så vi fortsatte till Sandnäs camping där våra ledare beställt lunch.

Vi fick kycklingfilé med klyftpotatis, ovanligt smakfyllt upplagt och god, för att vara en restaurang på en campingplats. Ön är 6 km lång och är en del av Enköpingsåsen men ibland så smal att vägbanan täcker nästan hela bredden. Över det Södra Färjesundet gick det färja fram till 2002 då det blev broförbindelse. När vi lämnat Ön svängde vi snart cykelstyret mot nordost och Söderfors igen. Eftermiddagskaffet intogs vid Ansgarii kyrka vid Sevallsbo och eftersom vi hade vinden i ryggen så var vi snart tillbaks i Söderfors igen efter 55 km cykling.

Lördag den 11 maj

Vid frukosten fick vi höra att det skulle vara kosläpp vid Untra gård så ledarna beslöt att färden till Untraverken skulle gå via den gården  i stället för stora vägen. Vädret hade blivit kyligare och vinden tilltagit. Tyvärr var uppgiften om kosläpp felaktig men vi letade oss via småvägar i skogen fram till dammen uppströms Untraverken och där tog vi första rasten. Till kraftstationen var det bara ett stenkast men vi kom tyvärr inte in i den vackra byggnaden. Vi korsade dammen och cyklade in i Båtfors naturreservat, som är ett gytter av små öar och älvfåror där vattenståndet regleras av dammar men ändå ger ett starkt intryck av vild natur.

Lunchen åt vi en dryg km norr Kågbo, där det finns en väderskyddad eldstad både för jägare och vandrare ( Gästrikeleden passerar här). Härifrån cyklade vi tillbaka till Söderfors på mestadels asfalt och det blev sammanlagt 36 km enligt min cykeldator.

På kvällen var det trerätters middag på Herrgården, med mycket prat och många skratt och ledarna avtackades med varsitt paket med olika växter från Trägår´n,  den trevliga handelsträdgården som ligger precis vid Dalälven bakom Söderfors Herrgård .

Söndag 12 maj

Vi tog farväl av varandra efter frukosten men vi träffades igen,  rätt många utanför Trädgår´n,.  Det blev kö där redan innan de öppnade för det var många som köpte med sig växter därifrån.

Haninge har ordnat denna cykeltur i många år och de övriga i gruppen kände varandra väl. Ändå hade vi inget problem med att komma in i gruppen och vi kände oss välkomna från första stund. Det tar ändå en stund att lära sig vad alla heter trots att vi blev presenterade redan när vi kom. Det var först när det var dags att ta farväl, som jag började känna mig säker på att placera rätt ansikte på varje namn i deltagarlistan.  Vi tackar Börje och Gunborg, Birgitta och Rune, Görel och Ove, Eva och Matts, Maud och Leif, Gudrun och Nisse, Ulla och Torbjörn, Inger och Klasse, Margareta och Tom samt Christin och hoppas att vi kan ses fler gånger.