Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Bruksvallarna i september

Vi har från början haft inriktningen att så småningom ordna en vandring i fjällen. I början av september 2016 blev det av och vi var 14 personer som gav oss upp till Bruksvallarna i Härjedalen. Några nöjde sig med 3 dagar vandring och några kombinerade vandringen med golfspelande och stannade några extra dagar. Själv vandrade jag i 6 dagar och kände mig väldigt nöjd med det, om än lite trött. Bruksvallslidens hotell var utgångspunkten för dagsturerna. När så var möjligt åkte vi med bil upp genom björkskogen för att få så mycket tid som möjligt på kalfjället.

31 augusti
Ankomsdagen. Några av oss kom så tidigt att vi han med en tur upp på Kariknallana innan middagen. Kändes som en bra uppvärmning. Alla middagar var trerätters. Minns ännu rödingen som var fantastiskt god. Alla han upp till middagen och stämningen var hög trots alla mil i bil.

1 september
Bil upp till Djupdalsvallen. Från vägen dit har man en vidunderlig utsikt över Skars Mittåkläppen, Ramundberget, Helags med flera toppar.
Dagens mål var de gamla gruvorna på Gruvvålen, kolbullar med mycket fläsk vid gruvstugan och sedan bestigning av Mittåkläppen. På väg upp mot Mittåkläppen gick vi i stiglös terräng och alla fick känna på hur det är att kliva i
knähögt ris , bäckar och kärr. Högsta punkten är 1212 möh men ostsidan är så brant att man får ett riktigt flygperspektiv däruppe. Efter en ordentlig paus på toppen gick vi med knän som ibland protesterade ner till serveringen i Djupdalsvallens fäbod där man serverade våfflor.
Dagens vandring blev totalt ca 12 km.

2 september
Bil till Flatruet . Vandring i bitvis ganska blöt terräng till några små fiskesjöar. På hemvägen stannade vi till i samebyn i Mittådalen och handlade lite torkat renkött och tittade på fin sameslöjd. Alla dagar slutade med bastubad på hotellet och således även denna dag.

3 september
Regn på morgonen så vi tog det lugnt under förmiddagen och tittade på filmen ” Året på fjället” Vid tolvsnåret gav vi oss ut trots regnet, och se, vi fick knappt något regn på oss. Vi tog bil till Ramundberget och vandrade längst Ljusnan till Sveån som vi sedan följde upp på kalfjället. Sveån skär djupt ner i fjällsidan och kastar sig utför i en mängd snygga fall. Just i kanten mellan fjällbjörkarna och kalfjället ligger en rastplats med vindskydd och där passade vi på att tända en brasa och äta matsäcken.

4 september
Hemresa för de flesta men två som kom upp sent stannade kvar två dagar till liksom två golfare och Bodil och jag. Vi , minus golfarna som tog en runda på Ramundbergets golfbana, åkte upp till Walles som ligger strax under trädgränsen och vandrade sedan mot Ösjöstugan men vek av västererut vid
Långbrottsdalen och gick sedan i stiglös terräng ner mot Kariknallarna.

5 september
Vi fyra som fortfarande var i vandrartagen gjorde om turen från dag 1 men i motsatt varv. D.v.s. Djupdalsvallen,Mittåkläppen, Gruvvålen och tillbaka till Djupdalsvallen. Vi såg mängder av renar de flesta dagarna vi vandrade.
Vistelsen i Brukvallsliden kändes väldigt positiv och jag hoppas det kan bli något vi gör flera gånger, men det finns många varianter på temat. Varför inte en vandring bland mandelträden på Sierra Nevadas utlöpare mot SO i början av februari strax innan sportloven. Just när mandelblommen är som vackrast.