- Meny: Solna-Sundbyberg-Spånga-Kista lokalavdelning Solna-Sundbyberg-Spånga-Kista lokalavdelning
- Meny: Solna-Sundbyberg-Spånga-Kista lokalavdelning Solna-Sundbyberg-Spånga-Kista lokalavdelning
NICK spåret
NICK spåret är ett cykelspår i Ursvik. Läs historien om NICK som har sin början 2003 och vad som händer framöver.
Historien om NICK
2003-2015
Arbetet med spåret i Ursvik började 2003 började med ett gäng cyklister som insåg att inrättningen av kommunala naturreservat skulle påverka möjligheten till cykling. Då man var sena in i processen gick det inte att påverka arbetet med reservatsregler, därav att det i Solna endast är tillåtet med cykling på vägar och markerade cykelleder medans det i Sundbyberg är tillåtet att cykla överallt förutom i motionsspåren.
Originalskylt
Våren 2004 gjordes en inventering av stigar och ett förslag till slinga lämnades in till Solna stad, Sundbybergs stad och Vasakronan. I mitten av sommaren godkändes förslaget av bägge kommunerna samt markägaren. Originalslingan av NICK var cirka 9 kilometer lång och det vi idag känner till som genvägen fanns med även på den här tiden.
Galleri från Happyride via Mats
Den 17 september 2005 bildades föreningen NICK vars enda syfte var att arbeta med och underhålla cykelspåret. NICK står för Nätverket Igelbäckens CykelKamrater. Ursprungsstyrelsen hade sju medlemmar och den gamla bloggen finns kvar – Nätverket Igelbäckens CykelKamrater (igelbacken.blogspot.com). Utan dessa eldsjälar hade cyklingen i Ursvik antagligen inte varit möjlig alls.
2015-2019
Sent på året 2014 återupptogs arbetet i HNS, Hellas- och Nackaskogarnas Stigcyklister efter flera år i träda. Det var däremot byråkratiskt enklare att lägga ner en förening än att byta namn på den, så under våren 2015 bildades Stockholms Stigcyklister. Mycket arbete skedde i föreningen men mitt personliga fokus var på NICK-spåret i Ursvik och lite arbete med omkringliggande kommuner. Försök gjordes till att få till stånd tillåten cykling i Tegelhagsskogen och Törnskogen i Sollentuna, samt stigarna i Danderyds och Täby kommun. Kommunala kvarnar maler långsamt så sakta men säkert blev fokus mer och mer på NICK. Genom åren fördes diskussioner med både Solna och Sundbyberg om förbättringar, förändringar och slitage i skogen. Sundbybergs kommun är av åsikten att skogen är till för friluftsliv och aktiv fritid. Solna har en mer restriktiv åsikt uppenbarligen, men nu 2023 gör vi ett nytt försök att påverka kommunerna i rätt riktning.
2020-2023
Sundbybergs kommun hade på den här tiden en föreningsstrateg vid namn Johan som själv var cyklist och avnjöt en och annan lunchtur på NICK. Vid ett möte framkom det att Sundbybergs kommun hade lättare att bistå en förening med lokalt säte. Sagt och gjort så startades Sundbybergs Stigcyklister av undertecknad, samt Lennart (som är initiativtagare till gruppen Ursvik MTB på Facebook) samt Anders.
Entusiastiskt fyllde vi i papper och registrerade föreningen hos skatteverket, fixade företagskonto och annat administrativt. Vi planerade även en arbetsdag för att styra upp bland annat ny spång, grusa med mera. Listan var diger, men till allas förvåning dök det upp ca 70 personer ivriga att fixa i skogen. Det mesta som syns i skogen idag är de spångar vi byggt för att bli av med surhål och undvika breddning av stigen. Mycket av det jobb som gjordes i skogen är några få eldsjälar: Johannes, Victor, Christoffer mfl. Ingen nämnd ingen glömd.
Bildkavalkad av diverse byggen nedan
Spången som fick flytta Döds-spången
Varv 1 Träbron vid Kymlinge
Över diket vid sjuan Över diket vid 5 km-spåret
Den flyttad spången Gamla spången efter grusvägen (kan komma tillbaks...)
Vindskyddet
Via Martin, gruppchef på Idrott & Fritid i Sundbyberg fick vi till ett fruktsamt samarbete där kommunen stod för material och vi för arbetskraft. Tack vare kommunen fick vi även tillgång till t.ex. en sexhjuling för att köra ut material och möjlighet att låna exempelvis padda eller motorsåg för större arbeten. Inköp av virke och annat gjordes också av kommunen på löpande budget om det fanns utrymme. Våra medlemmar, som mest hade föreningen cirka 450 stycken, sponsrade också om det behövdes. Hornbach sponsrade med verktyg och annat.
Det största arbetet var att scouta en ny dragning och förlängning av spåret. Många stigar provcyklades, kartor ritades och det funderades på spårbildning, vattenavrinning och markslitage. Till sist fanns en dragning som hittills ser ut att fungera och en ansökan till en kostnad av 13.000:- gjordes till Solna för att få dra om och skylta i naturreservatet. Sundbyberg godkände efter en promenad där vi tittade på de ändringar vi ville göra. När Solna godkänt röjdes det under kraftledningen och nya skyltar sattes upp. Vi har också grävt vid vindskyddet för att få bort fartsträckan rakt utför.
På Strava leder just nu Mikael Flockhart på strax över 36 minuter. Vill du testa att slå det är stalltipset att vänta till slutet av oktober / början av november när det är fruset och hårt i marken, men inte snö. Segmentet börjar uppe vid klippan efter grusvägen så fram dit kan du ta det lugnt. Mitt på dagen en veckodag ger störst möjlighet att få cykla ostört, på helgerna är det massor av folk i skogen. Oavsett rekordförsök eller inte påminner jag om “sakta ner, hälsa, visa hänsyn”.
NICK 2.0 | Strava Ride Segment in Ursvik, Stockholms län, Sweden
Kolla in NICK 2.0 på Trailforks
Under 2020 hade vi på Trailforks 2649 checkins, vilket gör 220 per månad ungefär. Lite sjunkande trend därefter men värt att notera är dock att inte alltför många synkroniserar sin Garmin eller Strava med Trailforks så det är inte helt korrekt statistik. Däremot kan man på helgmorgnar konstatera att många bilar har ett cykelställ på kroken eller taket, det är också då man ofta stöter på andra cyklister frekvent.
Barnspåret “Grönlingen” – döpt efter fisken i Igelbäcken – har dragits uppe skogen vid grusvägen. Det är inte grusat men krattas två gånger per år och några hinder i trä har byggts. Tanken är att spåret ska kunna användas av barn och föräldrar som spontanidrott eller om NICK-spåret är för svårt. Ett flertal medborgarförslag har lämnats in till Sundbybergs kommun för en skillspark / dirtbana med inte mindre än fem olika platsförslag – men nu händer det grejer!
Vad händer 2024 då?
Just nu anlägger kommunen en flowtrail vid Milot / Vita villan. Det är Sweden Mountainbike med Andreas och Mattias i spetsen som gör jobbet. Det går att cykla redan nu men är inte officiellt invigt, vi har döpt den till “Ursvik flowtrail” Det scoutas även nya stigar som behöver röjas upp men antagligen inte skyltas utan det blir som i t.ex. Hellas att man får sätta ihop sin egen lilla runda. På Trailforks hittar man delar av stignätet som undersökts.
Vi försöker även få Solna och Sundbyberg att samordna sina reservatsregler där målet är att det ska bli som i Lidingö. Cyklister och fotgängare får samsas på alla stigar, ridning sker på separata ridstigar. Redan idag förekommer frekvent pendlarcykling på motionsspåren samt föräldrar som cyklar med sina barn så reglerna har väl en begränsad effekt i det avseendet. Även Järva Cykelled är dragen via motionsspår.
Vill du hjälpa till att röja / bygga / skylta? Vårt lilla arbetsgäng behöver alltid förstärkning! Kommentera nedan eller maila till info(at)cyklamountainbike.se.
Vi ses i skogen! /Jocke
Det mesta av innehållet du hittar här är skrivet av Joachim Nässlander, grundare av Sundbybergs Stigcyklister och underhållare av NICK-spåret i Sundbyberg. Föreningen är numera en del av Friluftsfrämjandet där Joachim är grenledare och instruktör i MTB.
Dela
3 goda skäl att bli medlem
Ta del av det roliga
Nyfiken på oss? Följ gärna med någon av våra 8500 ledare ut i naturen – för upplevelser, glädje och gemenskap. Varmt välkommen att bli medlem!
Bli medlem