Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Höstresan till Kinnekulle

En första rapport från.... Resan till Kinnkulle.

Kinnekulle- och Kållandsö-vandring

Under de fem dagarna 28/8 – 1/9 inklusive resdagar vandrade vi 7 damer totalt 61 km, ca 10,2 km/dag. Barbro rapporterade sin koll via GPS.

• dag 1 -   7 km (resdag)
  • dag 2 - 16 km
  • dag 3 - 21 km
  • dag 4 -   9 km
  • dag 5 -  hemresedag 8 km.

Vi var ute i friska luften ca 8 tim/dag. Sol och 1,5 regndagar hade vi. När jag hinner ska jag skriva ner hela resans genomförande. Vi var alla nöjda med resan och deltog gjorde Kristina, Solweig, Ulla, Kerstin, Margita, Barbro och Marianne

Dag 1 den 28/8 åkte vi ner till Lidköping med tåget som gick kl. 09.20 drygt en timme försenad. Vi var framme kl. 12.50 Därefter tog vi Kinnekulletåget till Hällekis kl. 13.15 och tog in på Falkängens vandrarhem (info@falkangen.se tfn: 0510-540653) i två nätter. Falkängen ligger i en hantverksby. Vi vandrade den eftermiddagen ca 8 km upp mot Kinnekulle en runda. På hemvägen gick vi in på Coop, där var och en handlade sin middagsmat för Pizzerian var stängd.

Dag 2 den 29/8 vandrade vi tvärs över Kinnekulle i den underbart vackra naturen ca18 km. Vi åt en god lunch på Kinnekullegårdens terrass i solskenet. Sedan gick vi tillbaka mot Falkängen och köpte Keldas sparrissoppa, som räckte till alla och åt upp resterna från dagen innan.

Dag 3 den 30/8 tog vi tåget från Hällekis till Källby kl. 9.39 (15 min resa) och vandrade ca 2,5 km till vandrarhemmet Källbytorp ( tfn: 0510-541343 eller 0766- 262131). När vi installerat oss på det trevliga vandrarhemmet så gick vi på leden från gården. Efter ett par km hittade vi en bra rastplats där vi åt vår matsäck från Falkängen, sedan bar det av uppför Kinnekulle. Vi gick nästan fram till Västerplana kyrka förbi Blomberg och tog en annan väg tillbaka. Vi var tre personer som tog vägen ett stycke och mötte de andra, som gått leden, längre ner på kullen. Sedan rastade vi på samma ställe som tidigare och bestämde oss för att beställa pizzor med hemkörning till middag. Rester av pizzorna tog vi till frukost. Den dagen gick vi totalt 21 km.

Dag 4 den 31/8 tog vi oss in till Lidköping, tittade på stan och åt lunch. Sedan tog vi buss 132 kl. 13.55, till Ekeboliden och bestämde oss för att först gå ca 3 km till Läckö slott för ett besök. Redan kl. 16.30 var middagen bokad (senare på kvällen var det fullbokat) på restaurang Den vita hjorten i Naturrum vid Läckö slott. Efteråt fick vi skjuts ca 6 km till Läckö strands vandrarhem, av bagerskan på restaurangen. Vandrarhemmet hade storstuga med gemensamt kök och vardagsrum där vi såg på TV. Vi bodde i 4 tvåbäddsrum med våningssängar. Den dagen vandrade vi ca 8 km.

Dag 5 den 1/9 Cafet på vandrarhemmet var stängt, men vi fick ändå frukost och ett par smörgåsar till matsäck. Sedan vandrade vi en slinga på ca 2 km i skogen och vid havet runt Läckö strand. I god tid före bussens avgång kl. 15.03 gick vi ca 6 km till hållplats Ekebo.där buss 132 tog upp oss för att köra till Spiken, där den vände. På så sätt fick vi se fiskeläget Spiken också. Bussen från Lidköping gick kl. 16.30 till Skövde och sedan tåg till Stockholm. Vi var framme straxt före kl. 20.00 på fredagskvällen. (Vandrade totalt 62 km)