Logga in på Mina sidor

Tidigare turer

Turer 2016, 2015

2016

Lö 24 september.  Dagstur på Båven med 10 paddlare (se bild ovanför)
Det var den 21:a säsongsavslutningen och det varma höstvädret höll i sig. Från Sparreholms badplats och över till andra sidan och via Sparreholms hamn till Gilwells tältområde där vi tänkt rasta. Men det var upptaget av ”gröna män” så första rasten blev på Grevens holmes nordostsida, Vidare runt Hassö holme och tillbaka längs Aspös sydsida och andra rasten vid Hasselöns badplats. Vi paddlade ca. 17 km.

Lö 3 september. Dagstur på Näshultasjön med 3 paddlare.
Eftersom ingen behövde hyra kajak så blev det Näshultasjön i stället för Båven. Start i mulet väder vid badet i Svalboviken och medurs förbi storgårdarna Haneberg och Hedensö där vi vände. Men när vi skulle iland för att rasta saknade vi Båven. Vass och ris överallt så vi hade svårigheter att ta oss iland men till slut gick det. Efter rasten regn men sol när vi var tillbaka vid badplatsen. Vi paddlade ca 17 km.

Ti-On 30-31 augusti. Övernattningstur i Nyköpings skärgård med 2 paddlare
Tur för vardagslediga men vi blev bara två. Vi startade i Stendörren och det var sol och lagom varmt. Vinden var måttlig så det fanns inget att klaga på. Paddlade söderut förbi Ringsö och Hartsö och det blev lunch på Hartsös sydostspets. Vidare söderut till Grässkären och sen norrut via Skärgattsskär till Björkskärs västsida och området där kompasserna får fnatt. Norrut genom sundet mellan Björkskär och Långön och ner till mysiga St. Brunskär där det blev tältning med rejäl havsutsikt. En lugn och klar kväll.
Skulle vara mulet men det var soligt och lugnt även på onsdagen och det blev en lång frukost. Så småningom paddlade vi norrut och västerut genom Sävsundet och lunch på Ringsös nordost spets. Sen via vraket på Bergö tillbaka till Stendörren. Det blev 23+15 = 38 km.

Lö-Sö 27-28 augusti. Övernattningstur i Nyköpings skärgård med 3 paddlare.
Det var soligt och varmt men även en frisk västlig vind. Från Stendörren och norrut i lä av fastlandet förbi Studsvik till Sandviks badplats där det blev lunch. Vinden var fortsatt frisk så vi paddlade tillbaka söderut i ungefär samma spår. Tältning i Stendörren på Klovskärs ostsida med havsutsikt.
Söndagen började solig med varmt i tältet men vid frukost tog molnen över och det blev svalt. Fortfarande frisk vind så vi brydde oss inte om att paddla över till Ringsö utan vi utforskade Stendörren. Kors och tvärs runt öar som vi knappt lagt märke till förut. Lunch på Äspskär och efter lunchen ett stillsamt regn så vi avslutade lite tidigare. Det blev 18+7 = 25 km

To 25 augusti.  Kvällstur på Nedingen med 7 paddlare.
Regnet hängde i luften men det höll upp under paddlingen. Det mest händelserika var att en paddlare låste in paddeln och lite till i bilen och fick engagera svärmor och kom ifatt oss andra till rasten. Rast vid Fållöknas badplats och det började skymma innan vi avslutade.

Ti-On 30-31 augusti. Övernattningstur i Skärgården för vardagslediga.
Var det blir beror på vädret men än så länge ser det skapligt ut.

27-28 augusti: Vi var tre som trotsade blåsten i lördags och paddlade med övernattning i skärgården. Men vi höll till i Stendörren med många öar som gav bra skydd för vinden. Och vi upptäckte nya trivsamma öar när vi inte hastigt skyndade ut mot havsbandet...

To 16 juni.  Kvällstur på Nedingen med 2 paddlare
Det fina vädret räckte inte riktigt till så det blev en regnig dag och småregnig kväll och två paddlare. Från Fornbo hamn till bortre änden av Nedingen och in i ån mot Skebokvarn där det var vissa problem med att få rum att vända. Det höll uppe när vi fikade vid Fållökna badplats men annars var det ett nästan vackert duggregn och många nyanser av grått. Vi såg inte en båt i rörelse och inte en människa så vi ägde Nedingen. Vi förvånades båda över att klockan var nästan tio innan vi var i hamn och det blev 10 km.

To 9 juni.  Kvällstur på Örhammaren norr om Mellösa med 9 paddlare
Trodde att det skulle komma tre-fyra paddlare och så blev vi hela nio paddlare! Parkeringen var full med bilar men det gick bra att lägga i vid den inofficiella badplatsen vid Näsholm i norra delen av Örhammaren. I makligt samtalstempo och på delvis blanka vatten blev det ett varv runt sjön och det var 7,5 km. Fikarast efter avslutad paddling och då i sällskap med några knott.

Sö 8 maj.  Dagstur på västra Båven med 3 paddlare.
Det var soligt och varmt och stilla vindar och vinden vände när vi vände så det blev medvind hela turen. Fanns inget att klaga på och vi förvånades över att vi bara var tre paddlare.
Start från kanotuthyrningen i Skebokvarn och ån ut mot Båven. Vi paddlade söderut längs västra stranden och första rasten vid Njushammar. Sen Forssaån till Uren och det var lite besvärligt att paddla över dränkta träd.  Vi vände vid Kyrksundet i Uren och sen ån tillbaka. En andra rast vid Täppudden och det var så halt på berghällen att en gled ner halvvägs i vattnet och det var krampaktigt hållande i kajaken som hindrade ett riktigt dopp. Spikskor hade behövts…
Det blev hela 24 km men dels var det lätt före och dels vana paddlare.

2015

Sö 27 september. Dagstur på Båven med 8 paddlare - se bild ovan
Säsongavslutning av den 20:e säsongen med traditionell avslutning på Båven. Solen lyste mestadels och det var behagligt. Från Sparreholms badplats och vi lyckades med bara lite bottenskrap ta oss runt Sparreholms slott. Vidare ut på Båven och första rasten vid Gilwells tältområde där gourmeterna kokade makaroner och tonfisk på sina stormkök. Sen österut och två havsörnar lekte på rätt nära håll. Runt Hasselö och det var lite motig nordvästlig vind och en andra rast vid Hasselös badplats. Samma rutin som föregående år...
Sen paddling tillbaka till badplatsen och motvinden avtog.
Det blev 19 km.

On-To  9-10 september.  Tvådarstur i sörmlands skärgård.
Helgturen 5-6 september fick ställas in för det var lovat mycket regn och blåst och det blev det.
För vardagslediga en chans till och nu var vädret mycket nådigt. Start i Stendörren i sol och stillsamt hav med 20 grader i luften och 16 i vattnet. En liten malör inträffade när vi fick vända i en grund och smal vik. Vår skäddapaddlare kantade för mycket så han kantrade och låg med kölen i vädret. Men han har varit i lära hos Mest Ute så likt eskimåerna tog han ett snabbt paddeltag och var på rätt köl igen. Vi två andra blev mycket imponerade över att under fältmässiga former få se en lyckad eskimåsväng.
Lunch på Horsviksholmen utanför Ringsö. Vidare söderut och vi rundade Enskärs sydspets (Sörmlands ”Kap Horn”). Vädret var så lugnt att vi paddlade österut till Garkast (kajakpaddlarnas Mecka) som ligger längst ut och där vi tog en rast. Vidare norrut till Storrö där vi slog läger på norra spetsen. När mörkret sänkte sig så blinkade Landsort och andra fyrar för oss.
Torsdagen kom solig och lugn och havet var så gott som blankt. Det blev en lång frukost på solvarma berghällar med utsikt mot Estland. Sen vidare norrut bland de yttre öarna till Stora Brunskär och sen västerut till lunch på Björkskär. Sen raka spåret tillbaka via Djupsundet mellan Ringsö och Hartsö. Vi såg två kajaker, några enstaka båtar i rörelse och några parkerade så skärgården var vår.
Det blev 20+20 = 40 km.

To  20 augusti.  Dagstur på Båven med 2 paddlare
Tur för vardagslediga när den försenade sommaren gav sol och värme. Det var 22 grader i luften, 21 grader i vattnet, sol och lätt fläktande vind. Trots det idealiska vädret så såg vi bara enstaka båtar på långt håll. Vi började vid Sparreholms badplats och konstaterade att det var för lågt vatten för att paddla runt Sparreholms slott. Vidare ut på Båven och rast med matlagning vid Gilwells stora tältplats. Sen runt Valö och en andra rast norr om Valsund. Det blev ca 20 km.

To 4 juni.  Dagstur på Båven med 6 paddlare Tur för vardagslediga med sex gubbar och vi konstaterade att vi inte lockar kvinnor längre.
  Sol och blåst och ca 17 grader i luften och 14 grader i vattnet. Start i Skebokvarn och det var rejäl västlig vind när vi kom ut på Båven men det samlas ju inte damm på den som är ute i blåsväder…
  Vi paddlade västerut nära norra stranden via Lillsjön tills vi såg gården Hornsund. Sen tillbaka och lunchrast i lä på fastlandet strax norr om Skedevi. Såg en solig glänta men fyra tyckte att det var för besvärligt att gå iland där och backade till en säkrare landningsplats. Två tyckte tydligen att det var en utmaning att gå iland där det var hala stenar. Den ena halkade och blev blöt till midjan och fick en rejäl bulle på låret. Strax efter halkade den andra och välte kajaken över sig och bara huvudet hölls torrt. Han har paddlat i 32 år och urskuldade sig med att det var första blöta landstigningen. Kikaren och kameran visade sig vara vattentäta även i verkligheten.
  De förståndiga hann inte se den blöta landstigningen vilket uppskattades…
  Fortsatte ner längs Ådös ostsida och det blåste så det var kännbar medsjö. Andra rasten vid bron till Ådö och sen runt Ådös sydspets och norrut i lä längs fastlandet. Det hade mojnat en del när vi paddlade tillbaka över till Skebokvarn.
Det blev 21 km paddling.

Sö 3 maj.  Dagstur på Båven med 6 paddlare
Premiär i sol och lugna vindar men bara 11 grader i vattnet och på land. Från Skebokvarn och moturs runt Ådö. Vi var sex män som paddlade varav fyra veteraner och två yngre som inte paddlat förut. Vi fick tips av kanotuthyraren att hålla avstånd till en ny häckning av fiskgjuse på Lindholmen direkt vi kom ut på Båven. Trevligt för Ådöns tre fiskgjusebon är ett minne blott.
Första rasten på Svanö och då värme solen lite och andra rasten vid bron ut till Ådö.
Vid andra rasten försökte sig en av de unga på en normandielandstigning, d.v.s. full fart upp på land, trots att vi gamlingar sa att det inte gick. Första försöket för sakta och han tog ny fart och lyckades komma så långt upp på stranden att kajaken välte och han blev mer än till hälften blöt.
Vi gamlingar var nöjda med att vi fick rätt…