Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Paddling på Färnebofjärden

Färnebofjärden i nedre Dalälvens lopp är huvudsakligen känd som Mygghelvetet. Vi kan väl acceptera myggen som fågelmat. Däremot tycker inte vi själva om att betraktas som myggmat. Myggen har dessvärre en annan uppfattning.

Allt detta till trots var vi fem stycken som vågade trotsa ovanstående faktum. I slutet av augusti borde den värsta myggplågan vara över. Fredagen den 24 augusti samlades vi, fem personer (Anja, Arja, Björn, Tobba och Ulla) vid Östa camping för ett par dagars vistelse nära vattnet. Väderprognosen var bra, åtminstone till och med lördagen. På söndagen skulle regnet komma.

På Östa camping finns ett stort antal stugor. De flesta dock privatägda, överkomna för en ganska billig penning sedan myggen slagit till. Vi tog in i en av de få stugor som fortfarande tillhör campingen. Ett fint och välutrustat hus.

Fredagen var solig och vinden svag. Idealt paddelväder. Sandön, mitt i fjärden, inbjöd till bad före den medhavda lunchen.

Är man i Östa får man inte missa Ingbo källor. Tre källor som förbinds med en bäckfåra. Stämningen är trolsk, och man ser hur vattnet trycks upp i botten av källan.

På vägen från källan ropar Anja till: "Stanna, det är gult här!"  Vi stannade, och det blev mycket kantareller till middagen.

Lördag. Sol och lätt vind. Kunde knappast vara bättre paddelväder. Södra Färnebofjärden avslutas med en vik som övergår i Storån och sedan i Lillån. Det blev smalare och smalare och myggsvärmarna tätnade. Målet, ett vindskydd längst nere i kartans kant gick inte att nå. Så pickniclunchen intogs tillsammans med myggen vid Högsberga, ett synbarligen övergivet hus vid strandkanten.

Efter middagen med bland annat rester av gårdagens kantarellorgie blev vi kulturella och tog bilen upp till Gysinge, en fin bruksmiljö som vi hoppas se mer av under den planerade cyklingen i maj.

Söndagens väder var grått. Förutom Anja och Arja, som tog en kajaktur på morgonen tog vi andra sovmorgon innan vi städade huset och packade bilarna.

Under vår vistelse pågick Hebymässan på Östa camping. Ortens lokala företag hade invaderat området med utställningstält, jordbruksmaskiner m.m. Det bjöds på små teaterföreställningar och hos en lokal elleverantör vann vi (Ulla och jag) varsin kexchoklad på chokladhjulet.

Vid en gemensam fika på mässfiket säger vi hej och tack till varandra och åker hemåt. På hemvägen öppnar sig himlen, och skulle vi inte ha lyckats göra rent kanoten själva så gjorde skyfallet resten.

Arja och Björn har som vanligt planerat, förberett och rekognoscerat. Det gjorde ni bra som vanligt. Vi tackar och återkommer gärna.