Åkning i motvind – tricks som underlättar
Att åka långfärdsskridsko i med- eller motvind är som att cykla i med- eller motvind. Gånger tre. Men du behöver inte avstå från din tur för det – det finns flera tricks som gör motvindsåkningen mycket enklare.
Att åka långfärdsskridsko på en normalt bra is går nästan helt utan friktion. Med bra åkteknik behöver man bara anstränga sig till ett minimum för att få ganska god fart. Det är en av tjusningarna med långfärdsskridsko! I teorin är det nästan bara vinden som bjuder motstånd. Därför är det mycket stor skillnad på att åka i med- eller motvind. Den lite mer ovane åkaren fruktar motvinden och väljer kanske ofta att avstå en tur en blåsig dag. Det finns dock flera tricks som gör motvindsåkningen mycket enklare – de går vi igenom här!
Staka inte — kryp ihop
Ett av de vanligaste misstagen den mindre erfarne åkaren gör när motvinden sätter in, är att släppa ut pikarna och börja staka. Visst, det finns de som vill träna för skidåkning och det kan variera åkposition och mjuka upp såväl en stel rygg som stela axlar. Men, du blir ett segel. Ofta gör det mer skada än nytta om det är energi och ork du vill spara på. Samtidigt kan det vara svårt för den mindre erfarne att hålla god balans och orka ligga ihopkrupen med kraftigt böjda knän och nervikt rygg. Så träna på detta lite då och då, inte bara när det behövs. Gör dig så liten som möjligt mot vinden. Snart hittar du ett läge som just du känner dig bekväm med och då kommer du att märka att du sänkt luftmotståndet väsentligt i jämförelse med ett mer upprätt läge.
Ta rygg på en kompis
Leta rätt på någon lite större och stabilare person, be denne vara draghjälp åt dig. I suget bakom behöver du nästan inte anstränga dig alls. Det svåra i början är att hitta samma rytm som åkaren framför dig. För att det ska bli effektivt måste du ligga helt nära. Därför fungerar bara denna metod när det är en helt stabil och slät is utan hinder. Ganska snabbt kommer du att komma ikapp så pass mycket att du kör in i personen framför dig, att hitta lagom fart där i suget är svårt. Men med lite träning hittar du det snart och det är helt oproblematiskt att komma ikapp och dutta till den framför lite försiktig i dennes ryggsäck. Mer avancerade åkare drar nytta av detta och blir en gemensam maskin där den som ligger bakom faktiskt ger kraft åt den som ligger framför så att båda tjänar på “snålskjutsen”.
Så fort du halkar efter, skrik till, så att personen framför dig märker det. Att försöka åka ikapp igen orkar man sällan. Träna på att åka på detta sätt vid tillfällen då det inte behövs. Då är du bättre förberedd när det verkligen behövs.
Koppla ihop ett par med pikarna
Att åka alldeles bakom någon som beskrivs ovan är svårt. Ett bra sätt att träna på detta är att koppla ihop pikarna. Tänk bara på att personen framför aldrig ska hålla vid pikspetsarna, utan ca 30 cm in. Då har ni undvikit stickskador i samband med ev fall. Och ni kommer då faktiskt på det avstånd som är det önskvärda. Alltså riktigt nära. Denna metod kan också användas för att bogsera hem någon som helt tappat orken eller blivit skadad. Det är därför bra att ha tränat på det.
Gena inte
Du får aldrig korta ner din tur genom att gena över vikar om inte ledaren uttryckligen ber dig göra just det.
För det mesta brukar en tur gå skapligt nära strandlinjen, av flera olika skäl. Oftast för att det är lite roligare och mer varierat att åka där än långt ute på sjön. Många sjöar är ganska flikiga utmed strandlinjen och den som då hoppar över en vik eller två får en kortare tur och kan därmed spara på krafterna. Ta aldrig detta beslut själv.
Däremot är det vanligt att en ledare inför en motvindssträcka erbjuder dem som vill att åka en kortare och rakare linje. Då vet ledaren att det är trygg is just där och avdelar någon person som följer med dig ut på den kortare sträckan. Du får aldrig ta den genvägen på egen hand.
Dela
Samåk till äventyret
Samåk till äventyret med andra medlemmar i Friluftsfrämjandet, Skjutsgruppen och Naturskyddsföreningen. Nu kan du som medlem testa vår nya samåkningsplattform. Be om plats eller erbjud plats i din bil.
Till plattformen3 goda skäl att bli medlem
Ta del av det roliga
Nyfiken på oss? Följ gärna med någon av våra 8500 ledare ut i naturen – för upplevelser, glädje och gemenskap. Varmt välkommen att bli medlem!
Bli medlem