Mountainbike och allemansrätten – vad gäller egentligen?
Vad är det egentligen som gäller när du vill cykla i skogen? Vilken hänsyn måste du visa mot natur, markägare och andra som rör sig i närheten? Här hittar du råd om vett och etikett på hjul.
–Att ta sig fram i naturen på cykel är underbart – en härlig blandning mellan pirr i magen och avkoppling på samtidigt! Men eftersom det går ganska snabbt där på stigarna så finns det lite saker vi måste tänka på – både för att vara snälla mot naturen men också skapa en stämning som är härlig och respektfull mot andra, säger Olivier, som är mountainbikeledare i Friluftsfrämjandet.
Inte störa, inte förstöra – det är essensen i allemansrätten, som ger möjlighet för alla att röra sig nästan fritt i naturen. Olivier är kursledare inom mountainbike i Friluftsfrämjandet och berättar att det inte finns något generellt förbud mot cykling i allemansrätten, men att kommunen eller polisen lokalt kan reglera cykling.
–Till exempel på motionsspår, ridvägar och vandringsleder och även i nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla. Men även när det är tillåtet måste vi cyklister anpassa vår cykling på ett hållbart sätt, säger Olivier.
Precis som när du går får du inte cykla så nära hus att du stör de som bor där eller ta dig över planteringar, såsom exempelvis åkrar med växande gröda, skogsplantering eller trädgårdar.
Vad är viktigt att tänka på när du cyklar i naturen?
Det har gjorts undersökningar av hur cykling sliter på naturen, som visar att det är den totala belastningen som främst påverkar slitaget. Det gäller oavsett om det handlar om vandring eller cykling. Men anpassa din körstil ändå, särskilt på blöta och mjuka marker.
–Kolla upp vilka regler som gäller där du vill cykla, och anpassa körstilen på ett natursnällt sätt. Bromsa och sladda på ett sätt som inte lämnar spår, undvik att cykla på känslig mark där du riskerar att skada naturen, säger Olivier Louis.
Vid möten är det viktigt att komma ihåg att uppträda vänligt och sänka farten.
–Cyklister rör sig ofta både snabbt och tyst – då är det lätt hänt att du råkar skrämma någon du hinner ikapp. Ta det därför lugnt vid möten med fotgängare, och också med hästar och hundar som lätt kan skrämmas av cyklister, säger Olivier.
Vid gruppcykling kan den som ligger först informera mötande om hur många cyklister som kommer att passera. Den som ligger sist i gruppen kan berätta att alla har åkt förbi. På spår som är anlagda för de som går och springer måste du som cyklist lämna företräde.
–Använd ringklockan för att göra dig hörd på avstånd, så slipper du höja rösten. Hästar kan dock skrämmas av ringklocka, där måste du stanna eller sakta ned och få kontakt med ryttaren innan du cyklar vidare. Och kom ihåg att säga ”hej” på dem du möter i naturen – det är trevligt! Vi är ju i naturen tillsammans och ihop kan vi skapa en härlig miljö för alla, säger Olivier.
Egna MTB-leder
På flera platser runt om i världen finns särskilda leder för mountainbike, ofta byggda med doserade svängar, hopp och utmaningar. Genom dem kan cyklister vara i ett område där de inte stör andra. Även i Sverige börjar den typen av cykling att bli vanligare, där flera kommuner och destinationer erbjuder markerade cykelleder.
–Riktigt gjorda cykelspår dras med hänsyn till att undvika partier där vatten kan bli ståendes och utformas på ett sätt där inverkan i naturen blir så liten som möjligt, säger Olivier.
Vad gäller för elcykel?
Att färdas i naturen med hjälp av elcykel är en rätt ny företeelse. Det gör att varken allemansrätten eller nuvarande terrängkörningslagstiftning är anpassade till elcyklar.
Naturvårdsverket gör i nuläget tolkningen att allemansrätten är icke-motoriserad. Eftersom elcyklar har motorer faller de utanför Naturvårdsverkets tolkning av allemansrätten, som är den tolkning vi utgår ifrån här.
Det går alltid bra att cykla elcykel på vägar. Men om du vill använda din elcykel på stigar, leder eller fritt i terrängen behöver du be om tillåtelse från markägaren. Har du fått godkänt från markägaren gäller allemansrätten som vanligt – inte störa, inte förstöra.
Elcyklar med hög motoreffekt
Om din elcykel har en motoreffekt på över 250 W som ger ett krafttillskott över 25 km/h klassas den inte längre som en cykel utan som ett motorfordon. I det fallet måste du både be markägaren om tillåtelse och ansöka om dispens från förbudet mot terrängkörning innan du får ge dig ut och trampa elcykel i naturen.
Läs mer hos Naturvårdsverket.
Dela
Olivier, ledare mountainbike
3 goda skäl att bli medlem
Ta del av det roliga
Nyfiken på oss? Följ gärna med någon av våra 8500 ledare ut i naturen – för upplevelser, glädje och gemenskap. Varmt välkommen att bli medlem!
Bli medlem