Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Nysatsning på Skogsmulle

När vi nyligen frågade allmänheten om Skogsmulle så svarade nära två tredjedelar att de känner till Skogsmulle och att han tillhör Friluftsfrämjandet. Det är en fantastiskt hög siffra som bevisar kraften inom vår barnverksamhet ”Skogsmulle och skogens värld” och inom våra förskolor I Ur och Skur.

Och trots att det i år är 63 år sedan Gösta Frohm skapade Skogsmulle så är han tyvärr aktuellare än någonsin. Ja, tyvärr. För hoten mot natur och djur är tyvärr ökande och inte sällan är det barnen som tydligast kräver stoppad miljöförstöring.

När Gösta utvecklade Skogsmulle så skedde det över flera årtionden. Steg för steg kompletterades sagoskatten med nya vänner och berättelser. Men de senaste 20 åren har inga nya berättelser skapats. I år avbryter vi pausen och hedrar Gösta genom att nysatsa på Skogsmulle och vidareutveckla sagoskatten.

Målet med nysatsningen är att Skogsmulle ska möta ännu fler barn de kommande årtiondena och samtidigt bevara de värderingar som Skogsmulle varje vecka kommunicerar till barn.

Arbetet med Skogsmulle 2020 bygger på vår arbetsmetod ”veta snarare än anta”. Konkret innebär det att vi genomför nysatsningen i samarbete med experter, exempelvis en extern jurist som trippelkollar våra planer utifrån viljan i Göstas testamente, ett externt team som är proffs på berättelser för barn och, inte minst, våra främsta interna Skogsmulleexperter: barnen i våra verksamheter. För att fånga in barnens tankar besöker vi ett antal förskolor för att vara med när barnen pratar om och ritar Skogsmulle. Dessutom rådfrågas ytterligare interna experter, t ex ledamöterna i Gösta Frohms Skogsmullestiftelse, ett gäng pedagoger inom I Ur och Skur, samt ett stort antal ledare och medlemmar. Gemensamt för alla dessa experter är att engagemanget för Skogsmulle är mycket högt.

En inte oviktig aspekt i nysatsningen på Skogsmulle är varumärkesskyddet. Han är nämligen så populär att det finns en risk att Skogsmulle, likt varumärken som Thermos och Jacuzzi, blir så pass allmän att han inte längre kan anses åtnjuta varumärkesrättsligt skydd. Det kallas att varumärken degenererar. Om det händer kan vi inte längre stoppa bilproducenter och casinon från att använda Skogsmulle i sin marknadsföring. Och då kan vi inte längre skydda Skogsmulles värderingar. Det är därför viktigt att varumärket Skogsmulle är tydligt och används enhetligt.

Planen för Skogsmulle i år är att vi ska ta fram en så kallad styleguide som tydligt definierar varumärket, en bok utifrån berättelsen om Skogsmulles födelse, en ledarhandledning, en ny berättelse om Skogsmulle och plastutmaningen, samt ytterligare tre metodmaterial som fokuserar på aktuella miljöfrågor. Sammantaget minst sagt en rejäl och superspännande nysatsning. Denna satsningen möjliggörs genom externt finansiellt stöd från Svenskt Friluftsliv, Naturkompaniet och Lidl.

Jag har en målbild för nysatsningen på Skogsmulle. Det är ett gäng barn och en vuxen som sitter i en glänta i skogen. Tillsammans läser de en bok om Skogsmulle. Berättelsen sätter barnens fantasi i rörelse och när boken är slut så hoppar barnen upp för att upptäcka, utforska och uppleva naturen. Året är 2083, d.v.s. om ytterligare 63 år.

Majken Hansson

Medlemsservice

majken.hansson@friluftsframjandet.se