Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Uppgift till eleverna: Planera en friluftsaktivitet

Här hittar du som är lärare lektionsmaterial för att träna eleverna i förmågan att planera friluftsliv. Materialet innehåller tips på vad du kan gå igenom med eleverna, en färdig presentation och ett dokument som eleverna kan arbeta med.

Förberedelser 

Som lärare är det bra att först fundera över följande frågor: 

  • Hur är elevernas förkunskaper inom friluftsliv? Vi rekommenderar att låta eleverna uppleva friluftsliv innan de får i uppgift att planera en aktivitet. Inspiration hittar du på Friluftsliv på schemat
  • Ska de planera en aktivitet i närområdet eller längre bort? 
  • Ska aktiviteten senare genomföras i verkligheten? Om ja, vilken utrustning har ni tillgång till? 
  • Ska de arbeta enskilt eller i grupp? 

Genomförande 

Ladda ner genomgången: Planera friluftsliv.pptx

Genomgången i Power Point-format innehåller en kort introduktion till friluftsliv och till uppgiften. Dokumentet kan du redigera efter eget tycke.

Kommentarer till rubrikerna i genomgången 

Vad är friluftsliv? 

Fråga gärna om elevernas egna erfarenheter. Det finns ingen exakt definition. Friluftsliv kan betyda olika saker för olika människor, alltifrån en promenad i en park till en avancerad bergsbestigning. Ofta är det en aktivitet i naturen, utan tävlingsmoment. Läs mer om begreppet friluftsliv hos Svenskt Friluftsliv.

Varför friluftsliv? 

  • Hälsa: Forskning visar att friluftsliv kan förbättra både vår fysiska och psykiska hälsa. Vi rör på oss, många känner glädje och ett lugn av att vistas i naturen och att de är del av något större. 
  • Fritt från tävling: Friluftsliv öppnar upp för aktiviteter utan tävlingsmoment och krav på prestation.
  • Viktiga kunskaper: Kunskap och träning leder till roligare och säkrare friluftsliv samt ökad krisberedskap. Dessutom skapas en relation till naturen och ökad förståelse för till exempel allemansrätten och hållbar utveckling.
  • Miljö och ekonomi: Friluftsliv kan erbjuda ett miljövänligare och billigare alternativ jämfört med vissa andra aktiviteter.
  • Del av läroplanen: Friluftsliv är en betygsgrundande del av ämnet idrott och hälsa.

Planera en friluftsaktivitet 

Måste friluftsliv planeras? Vissa kortare turer i naturen kräver ingen särskild planering eller utrustning. Vill man vara ute längre stunder, i olika väder och kanske laga mat eller övernatta, krävs lite mer eftertanke. Med planering blir äventyren skönare och säkrare. 

Uppgift till eleverna

Ladda ner och skriv ut uppgiften eller visa den digitalt: Planera friluftsliv.pdf

Du som lärare avgör hur eleverna ska redovisa planeringen: enskilt eller i grupp, muntligt eller skriftligt.

Punkterna i elevernas planering:

  1. Typ av aktivitet. Motivera gärna ditt val. 
  2. Färdväg. Vart ska du och hur tar du dig dit? 
  3. Utrustning. Vad behöver du ta med dig? Verktyg? Förband? Kläder? Annat? 
  4. Mat och dryck. Behöver du äta och dricka under aktiviteten? Vill du tillaga något och i så fall hur? 
  5. Säkerhet. Vilka risker finns och hur minskar vi dem? 
  6. Regler. Påverkar allemansrätten, naturreservat eller annat din aktivitet? Om ja, på vilket sätt? 

Centralt innehåll inom idrott och hälsa som kan kopplas till momenten

Årskurs 4-6

Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, le­kar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.

Årskurs 7-9

Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under oli­ka årstider