Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Koppla av i naturen

Många elever upplever stress både i skolan och på fritiden och mycket av deras vardag handlar idag om prestation. Forskning visar att avkoppling i naturen sänker stressnivån, ger bättre hälsa och ökar koncentrationen. Här hittar du enkla, kravlösa aktiviteter som passar för skolklasser.

Ladda ner materialet som pdf

Aktivitet: Tyst promenad 

En kortare eller längre promenad, där deltagarna är helt tysta och går långsamt, med ca 10 m avstånd (kan anpassas) för att inte störa varandra. Övningen är enkel men värdefull och kan användas i olika miljöer och sammanhang, för att varva ner. Bra som förberedelse inför svårare övningar. 

Förberedelser 

Grundläggande: 

  • Hitta en lämplig slinga att gå, helst i ett naturområde. 

Vid behov: 

  • Gå promenaden innan och fundera på hur långt ni ska gå och var ni kan samlas efteråt.
  • Ta med en extra vuxen som kan gå först eller sist.
  • Utgå från klasslistan, när eleverna ska gå iväg.
  • Ordna med alternativ aktivitet för elever som inte vill delta. 

Genomförande 

  • Samling och instruktioner. 
  • Mobiler bör samlas in, alternativt stängas av. 
  • Släpp iväg eleverna en efter en. Påminn om att de ska gå långsamt och hålla avstånd. (En variant är att börja i normalt tempo och sedan gå långsammare och långsammare). 
  • Anpassa tiden efter förutsättningarna. 10-15 minuter brukar vara lagom. 
  • Återsamling och reflektion där deltagarna får berätta om vad de upplevde, om de vill. 

Förslag på frågor till eleverna vid återsamlingen: 

  • Upplevde du något särskilt? (Ljud, temperatur, naturupplevelse?) 
  • Kunde du fokusera? Var det lätt? Svårt? 
  • Kändes det annorlunda före, under och efter promenaden? 

Säkerhet - Tyst promenad

Risk: Att gå vilse.

Åtgärder:

  • Välj en promenadväg som är enkel att följa.
  • En extra vuxen kan gå först, eller utse någon som är säker på vägen.
  • Räkna in deltagarna före och efter aktiviteten.

Aktivitet: Olika sinnen 

I detta moment kommer eleverna att vara själva i naturen och fokusera på att med sina egna sinnen uppleva ljud, lukter och synintryck. Detta ger möjligheter till avkoppling och återhämtning samt skapar en förståelse för vad som händer i naturen. 

Förberedelser

Grundläggande: 

  • Hitta ett lämpligt område med natur som är nära skolan och som är så lugnt som möjligt. 
  • Fundera över var du ska gå med eleverna och var de kan sitta eller ligga. 

Vid behov: 

  • Förbered i vilken ordning eleverna ska placeras, för bästa fokus. 
  • Informera elever och vårdnadshavare om “kläder efter väder”. 
  • Ta med sitt- eller liggunderlag. 

Genomförande 

  • Samling och instruktioner. 
  • Samla in mobiler. 
  • Gå på led, under tystnad. 
  • Placera ut eleverna, en efter en. 
  • Eleverna fokuserar på ett sinne (eller flera): syn, hörsel, lukt eller känsel. En variant är att “bara vara”. 
  • Anpassa tiden efter förutsättningarna. 10-15 minuter brukar vara lagom. 
  • Gå till startpunkten och samla in eleverna, en efter en. 
  • Gå tillbaka under tystnad. 
  • Återsamling och reflektion där deltagarna får berätta om vad de upplevde, om de vill. 

Förslag på frågor till eleverna vid återsamlingen:

  • Vad upplevde du? (Vilka ljud etc) 
  • Kunde du fokusera? Var det lätt? Svårt? 
  • Kändes det annorlunda före, under och efter momentet? 
  • Upplevde du något speciellt under momentet? 

Säkerhet - Olika sinnen

Risk: Att gå vilse.

Åtgärder:

  • Förklara för unga deltagare att det är viktigt att stanna kvar på sin plats tills man blir hämtad eller ledaren kallar tillbaka dem.
  • Välj ett område som är överblickbart.
  • Räkna in deltagarna innan och efter, vid behov.

Aktivitet: Sinnen i ring 

Det är inte alltid vi kan, eller vill, sprida ut oss i ett naturområde. En variant på förra övningen är då att samlas i ring någonstans, vilket ger ökad trygghet och kontroll.   

Förberedelser 

Grundläggande: 

  • Välj en lämplig plats, gärna med natur och som är så lugnt som möjligt.  

Genomförande 

  • Stå i en stor ring och var helt tysta.  
  • Alla utom ledaren blundar. (Att blunda hjälper oss att fokusera på andra sinnen) 
  • Välj ett sinne som eleverna ska fokusera på. Be dem till exempel att lyssna och fundera på vad de hör. 
  • Anpassa tiden efter deltagarna. Ett riktmärke är 1-2 minuter.  
  • Skifta fokus till ett annat sinne.  

Säkerhet

Risk: Inga kända risker.

Aktivitet: Minnesbilder 

I detta moment får eleverna parvis utforska naturen runt omkring dem. Momentet skapar mer rörelse och interaktion än "Olika sinnen”. 

Förberedelser

Grundläggande: 

  • Hitta ett lämpligt område med natur som är nära skolan och som är så lugnt som möjligt. 

Vid behov: 

  • Förbered indelning av eleverna i par. 
  • Informera elever och vårdnadshavare om “kläder efter väder”. 
  • Ta med väska eller liknande där eleverna kan lägga sina mobiler. 
  • Förbandslåda. 

Genomförande 

  • Samling och instruktioner. 
  • Lämna in eller stäng av mobiler. 
  • Deltagarna delas in i par. 
  • Den ena är “kamera” och den andra är “fotograf”. 
  • Kameran blundar och snurrar några varv. 
  • Fotografen leder kameran försiktigt till ett motiv (gärna närbild). 
  • Fotografen trycker på kamerans axel och säger klick. 
  • Kameran öppnar ögonen och tittar rakt fram någon sekund och blundar igen. 
  • Fotografen leder tillbaka kameran till startplatsen och snurrar kameran några varv. 
  • Kameran öppnar ögonen och försöker hitta tillbaka till motivet. 
  • Byt roller. 

Säkerhet - Minnesbilder

Risk: Att den som blundar (“kameran”) snubblar eller går in i något och skadar sig.

Åtgärder:

  • Välj ett område som minimerar risken för skador. Påtala vikten av att leda varandra på ett tryggt och säkert sätt.

Mer om aktiviteterna

Denna typ av aktiviteter kan vara svåra för vissa deltagare, men brukar bli bättre efter några gånger. Upprepa dem gärna med jämna mellanrum med samma grupp och våga anpassa upplägget utifrån gruppens och platsens förutsättningar. Du kan variera längden, om de ska fokusera på några sinnen eller “bara vara”, om de ska ligga ner eller sitta och så vidare. 
 
Prata gärna med gruppen om det speciella med den här typen av aktiviteter: tystnaden, naturkontakten, fritt från tävling och bedömning. Saker som tidigare varit vanliga i människors liv men som är ovanliga i det moderna livet. Påpeka värdet av övningarna: förbättrad hälsa (både psykisk och fysisk), mer energi och bättre koncentration. 

Ta hänsyn till förutsättningar som mygg och väder. För nybörjare behövs goda förutsättningar, för att upplevelsen ska bli positiv. 

Variationsmöjligheter

  • Om möjligt, sprid ut deltagarna så att de inte ser varandra i "Olika sinnen". Samtidigt är det viktigt att deltagarna är trygga på den plats de blir anvisade. Yngre skolelever kan tycka det är läskigt att sitta själv i en skog, och då förloras syftet med aktiviteten. En variant är att två deltagare sitter på varsin sida av ett större träd, med ryggen mot varandra. 
  • Deltagarna kan få med sig papper och penna till “Olika sinnen” för att “rita ljuden” de hör. De ritar en cirkel, markerar sig själva i mitten och ritar symboliska bilder för ljud på rätt plats i cirkel. 
  • En uppskattad variant på “Olika sinnen” är att låta två elever promenera tillsammans under tystnad. Efteråt får de berätta för varandra om sina upplevelser. 
  • Aktiviteterna kan kombineras med flera olika moment, förankrade i läroplanen. Till exempel: “Skriv en dikt om naturen” (Svenska, Engelska) eller “Andas in en syreatom och följ dess väg genom naturen” (Biologi, Kemi). 

Centralt innehåll som kan kopplas till momenten 

Åk 4-6:   

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, le­kar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. 

Åk 7-9:  

  • Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under oli­ka årstider. 
  • Kulturella traditioner i friluftsliv och utevistelse. 
  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter och värdering av hur de påverkar olika aspekter av fysisk förmåga och olika aspekter av hälsa