- Meny: Förskola och skola Förskola och skola
Friluftsliv var tredje vecka på Järla skola
På Järla skola har man hittat ett framgångsrikt koncept för att få in mer friluftsliv på schemat. Var tredje vecka har eleverna 2,5 timmes friluftsliv. Lärarna Ove och Johan berättar om vinsterna med metoden - och utmaningarna.
Järla skola är en kommunal skola som ligger i Nacka, strax utanför Stockholm, med drygt 750 elever på lågstadiet och mellanstadiet. Här arbetar Johan Söderström och Ove Axelsson som lärare i idrott och hälsa. Tillsammans har de tagit fram ett långsiktigt och smart sätt att arbeta för att få till mer friluftsliv i skolan.
–Vi har ett upplägg där eleverna var tredje vecka har 2,5 timmar utomhus från och med årskurs fyra, säger Ove. Det gör att vi i lugn och ro kan gå i väg och till exempel åka skridskor - och även hinna med en fikastund.
De har även en höstvandring till Hellasgården då de vandrar, pratar allemansrätt, fikar och upplever närmiljön. De brukar även ha en skoljogg, samt en uppskattad swimrun (springa och simma). Självklart gör de även klassiska friluftslivsgrejer, elda i stormkök, dricka varm choklad och baka bröd vilket är väldigt uppskattat av eleverna.
–Eftersom vi är två lärare är det så mycket enklare att lämna skolområdet, menar Johan. Vi är alltid två lärare och två klasser på mellanstadiet. Det är ett roligt sätt att jobba och oavsett vad som händer så kan den ena lösa saker och den andre fortsätta lektionen. Även vid betygsättning är det en fördel att vara två.
Friluftsliv ger många vinster
Det schematekniska är inte bara en fördel för Johan och Ove, det blir också en ekonomisk vinst för skolan då de slipper hallhyra. Dessutom får deras kollegor 2,5 timmes sammanhållen planeringstid varannan vecka vilket de uppskattar.
–Och både vi och eleverna slipper friluftsdagarna, de blir lätt en stor apparat och mycket ansvar. Det finns många fördelar för skolan med den här modellen, menar Ove. För de elever som inte riktigt kommer till sin rätt i en sporthall, får möjlighet att visa vad de kan i ett annat forum.
–Friluftsliv ingår i vårt uppdrag och i våra styrdokument, säger Johan. Vårt uppdrag är också att förbereda eleverna på vad vuxenlivet, och där är friluftsliv en viktig del - oavsett vad de väljer att göra. En del elever är inte utomhus alls, förutom med oss under skoltid.
Varje ”friluftslektion” föregås av tydlig planering och instruktion om vad man ska göra och vad som krävs. Det blir totalt sex pass utomhus per klass och termin.
–Vi kan inte förvänta oss att alla har rätt utrustning, man kommer ganska långt med en sopsäck som regnponcho också, skrattar Johan. Och det finns ett lärande i att komma i fel skor till exempel…
Utmaningar och hinder
När Ove och Johan pratar är det lätt att tro att det alltid varit lätt att få till längre lektioner utomhus i skolan. Men de är väl medvetna om att det inte alltid är så enkelt att få till för lärare.
–Man kan behöva förändra strukturen på skolan och visa för skolledningen vad man vill och kan göra, menar Johan, och hänvisa till styrdokumenten. Det är viktigt att ha med sig skolledningen, vi har haft turen att ha en chef som tycker att det är viktigt. Men lärarna måste också vilja, tycker man det är jobbigt så signalerar man det till eleverna också.
–Har svårt att se mig själv att stå i en sporthall inomhus fem dagar i sträck, säger Ove. Vi får också komma ut vilket är en fördel även för oss.
De tror att ordet ”friluftsliv” kan kännas stort och lite jobbigt för många lärare och föredrar ordet utevistelse i stället. Deras råd till de lärare som vill vara ute mer men har svårt att komma i gång blir det ett unisont:
–Gör det inte så svårt! Man behöver inte göra som vi gör, man kanske bara förlägger vissa leklektioner utomhus till en början. Man kan fortsätta vara ute även under vintern och när man skapat vanan av att vara ute vill man sällan tillbaka!
Dela
3 goda skäl att bli medlem
Ta del av det roliga
Nyfiken på oss? Följ gärna med någon av våra 8500 ledare ut i naturen – för upplevelser, glädje och gemenskap. Varmt välkommen att bli medlem!
Bli medlem