Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Fryshuset har friluftsliv på schemat

Många lärare vill få in mer friluftsliv i skolan - men hur gör man för att det ska bli verklighet? Ulrika Westman, lärare i idrott och hälsa, och hennes kollegor på Fryshuset har arbetat aktivt i många år för att eleverna ska få uppleva friluftsliv på schemat.

– Eleverna får erfarenheter för livet, berättar Ulrika, och det blir kortare insteg för att göra de här sakerna på egen hand sedan.

Fryshuset är en idébaserad friskola i Stockholms kommun med drygt 330 elever i årskurs 7 - 9. Här arbetar Ulrika Westman som lärare i idrott och hälsa sedan snart tio år. På Fryshuset arbetar man med elevers ”passioner” som kan vara till exempel basket, skateboard, dans eller bild och form. Och så har eleverna ofta friluftsliv på schemat.

– Friluftsliv ingår i kursplanen, säger Ulrika och poängterar att det är bra att det även finns en friare arena för eleverna.

– Vi är tre lärare i idrott och hälsa som arbetar med det här vilket är fantastiskt! Vi samplanerar och har hjälp av varandra. Friluftslivet är också tillgängligt och inte minst ofta gratis.

Förutom drivet från Ulrika och hennes kollegor för att utveckla konceptet med fler friluftsdagar så är stödet och inställningen från ledningen oerhört viktigt för att det ska gå att genomföra. Idrottslärarna har två friluftsdagar varje vecka med två utbildade lärare per klass och med möjlighet för klasslärare att följa med. Ofta utnyttjar man närområdet, men de gör även längre turer. Utrustningen som skridskor, stormkök och skidor står skolan för.

"När vi är utomhus minskar stressen för eleverna, det är fokus på en sak, det är lugnt och vi har gott om tid."

– Vi lägger in friluftsdagarna i kalendern i augusti och vi har en årsplanering som är årstidsanknuten som vi följer, berättar Ulrika. När vi har friluftsdag har eleverna inte vanliga lektioner, friluftsdagarna är vanligen mellan klockan 11-15 och eleverna har oftast lektion och lunch innan.

Det är ett ambitiöst och brett upplägg som Ulrika och kollegorna på Fryshuset skapat. Årskurs sju får bland annat vandra, lära sig att göra upp eld och slå läger med tält och vindskydd. För åttorna står paddling, orientering och matlagning utomhus på schemat. I årskurs nio är det bland annat simning och livräddning, skridskor och isvett och ”kockkampen” med matlagning utomhus. Dessutom gör de också en väldigt uppskattad skidresa till Romme i Dalarna.

Ulrika och hennes kollegor ser att friluftslivet ger en mängd positiva effekter hos eleverna.

– När vi är utomhus minskar stressen för eleverna, det är fokus på en sak, det är lugnt och vi har gott om tid. Eleverna får erfarenheter för livet och det blir kortare insteg för att göra de här sakerna själva senare i livet.

En annan bra sak enligt Ulrika är att hierarkierna ändras och statusuppdelningen mjukas upp lite. Det är också andra elever än vanligt som får ta plats.

– Det är superbra, inte minst för de barn som har diagnoser. Den spontana, fria leken och nyfikenheten som väcks blir en trygghet och en säkerhet som de får med sig. Barnen är alltid positiva i efterhand - även om vädret inte var det bästa…

Vilka är utmaningarna med friluftslektioner?

– Det tar tid att förbereda, och kräver tid för efterarbete. Initialt kan det vara svårt att få med sig ledning och övrig personal, säger Ulrika.

Ditt råd till andra lärare som vill men inte vågar?

– Det krävs att jag som lärare har ämneskunskaper och jag uppmuntrar alla att gå kurser, det finns många som är gratis. Ett annat tips är att kroka arm med lärarna i NO och SO och på så vis få fler timmar!

Ulrika tipsar också om att ta del av forskningen om alla bra effekter som kommer med friluftsliv, som man sedan kan presentera för ledningen. När det sedan är dags att ta ut undervisningen så är det bra att börja enkelt.

– Gör det du känner dig bekväm med, kopiera andras upplägg och våga ta hjälp! Gå igenom vad som ska göras på lektionerna innan och ha tydliga PM om vad som ska göras. Det ger också massor av värdefull input när klassläraren kan vara med på en vandring till exempel.

Avslutningsvis menar Ulrika att det trots en del utmaningar är värt det många gånger om.

– Vi får ofta tack efteråt även om eleverna inte alltid älskar att gå ut i regn och rusk, skrattar Ulrika. Det är värdefullt!

Fem tips för lärare som vill ha mer friluftsliv på schemat

  • Få med dig ledningen! Presentera forskning och goda resultat från andra skolor
  • Samarbeta med klasslärare och ämneslärare, till exempel lärarna i hemkunskap, NO och SO
  • Ta kontakt med organisationer som kan hjälpa till, som Friluftsfrämjandet, Naturskolan och Sjöscouterna
  • Gör det enkelt och börja i närområdet
  • Förbered lektionen noga så att eleverna vet vad de ska göra och vilken utrustning som krävs