- Meny: Förskola och skola Förskola och skola
Naturdagen
Kan utomhusundervisning verkligen bedrivas i alla skolans ämnen? Ja! Det behöver inte vara svårt och det främjar lärande, gemenskap och rörelse. Välj en aktivitet som passar just ditt ämne eller sätt ihop en hel ämnesövergripande friluftsdag: Naturdagen.
Välj aktiviteter från listan nedan och kombinera gärna med aktiviteter från Äventyrsdagen, som innehåller friluftsmoment som kan kopplas till Idrott och hälsa. Du kan också lägga till egna moment i Naturdagen.
En del av aktiviteterna lämpar sig även för enskilda lektionspass. Att vara i naturen är det bästa, men aktiviteterna fungerar också i andra utemiljöer. Fundera på vad som passar bäst för er skola.
Förberedelser och genomförande - hel eller halv dag
- Använd den generella checklistan Planera friluftsdagar vid behov
- Välj aktiviteter och förbered all utrustning (se respektive aktivitet)
- Gör en gruppindelning och ge varje grupp en starttid. Ladda ner en mall för gruppindelning här: Gruppindelning friluftsdag (pdf)
- Ge elevlistor och instruktioner till de som är ansvariga för stationerna
Aktiviteter
Här är några favorittips, i skolans olika ämnen. Alla aktiviteter har kopplingar till läroplanen.
Matlagning (Hem- och konsumentkunskap, Idrott och hälsa)
Matlagning utomhus, på stormkök eller över öppen eld, är ofta mycket uppskattat. Anpassa valet av mat efter förutsättningarna. Allt ifrån pinnbröd till en hel tacobuffé förgyller stämningen. Här hittar du några tips och recept: Så kan du lyxfika i naturen
Tälja med kniv (Slöjd)
Det som är lite riskabelt är ofta även lärorikt. Och med rätt kunskaper är kniven ett säkert och användbart verktyg. Olika saker att tälja ger olika svårighetsgrader, till exempel grillpinne, barkbåt eller köksredskap. Ladda gärna ner våra tips för att tälja: Tälj på rätt sätt (pdf)
Sätta ut holkar och bon (Slöjd, Biologi)
Planera gärna in tillverkning av holkar och bon på träslöjden och sätt ut dem under Naturdagen. Du hittar många tips hos Naturskyddsföreningen: Sätta ut holkar och bon
Konstverk, foto (Bild)
Naturen är en outtömlig inspirationskälla för skapande. Rita av eller fotografera naturmotiv, eller skapa konstverk av naturmaterial. Hitta symmetriska former i blad, blommor, bark och lavar eller bygg is- eller snöskulpturer. Använd gärna lupp för att upptäcka världar i miniatyr bland lavar, mossor, blommor och insekter.
Naturinstrument (Musik, Slöjd, Historia)
Tillverka musikinstrument av naturmaterial, till exempel en brummare eller brumsnurra.
Brumsnurran är ett enkelt instrument som genom tiderna har funnits i flera olika kulturer. Tillverka en egen brumsnurra genom att tälja en oval skiva av trä eller bark. Fäst ett snöre i ena änden och svinga runt skivan i en cirkel i luften för att skapa ett vinande ljud. Testa olika former på skivan för att se hur ljudet påverkas.
Utemiljön kan också vara praktiskt att använda vid vissa moment i musiken, till exempel vid enskilt musicerande.
Uppskatta och mäta sträckor och ytor (Matematik)
Gå ut och ge verklighetsförankring till talen i matteboken! Ett förslag på uppgift till eleverna:
- Uppskatta längden på din tumme, på din fot och längden på ett normalt steg. Mät med linjal eller måttband och skriv upp på en lapp. Denna punkt kan göras inomhus.
- Gå ut och uppskatta olika sträckor, till exempel längden på en sten, gren och fotbollsplan. Redovisa tydligt på papper.
- Mät med hjälp av kroppen (tumme, fot, steg) och jämför med era uppskattningar.
- Om tid finns: Gör om uppgiften fast med ytor och uppskatta och mät area.
Naturbingo (Biologi, Språk)
Bingo kan göras med olika svårighetsgrad. Låt gärna eleverna skapa egna bingospel med hjälp av våra mallar.
Ladda ner:
- Naturbingo 3×3 (pdf)
- Naturbingo 4×4 (pdf)
Ett förslag på uppgift till eleverna:
- Ge instruktioner kring vilken typ av föremål som ska hittas. Det kan vara små saker som kan samlas in (till exempel sten), specifika arter (till exempel rönnblad) eller saker som kan ses men inte samlas in.
- Dela in eleverna i par. Be dem undersöka ett naturområde och skapa sitt eget bingospel genom att skriva i rutorna vad som ska hittas.
- Låt eleverna byta bingospel med varandra.
Naturen runt hörnet (Biologi)
Att studera djur och växter i närområdet är ett perfekt komplement till det teoretiska stoffet inom biologin. Alltifrån en enkel fågelskådning till en större inventering av olika arter skapar en verklig förståelse för naturen och begrepp inom exempelvis ekologi. Naturskyddsföreningens satsning Vilda grannar har många lämpliga övningar, till exempel:
- Samla fröer
- Spåra vilda djur
- Fältstudie: Bi-vänlig närmiljö
Naturdikter (Språk)
Använd naturen som inspirationskälla och låt eleverna skriva dikter, på svenska, engelska eller annat språk. Haiku är en vanlig diktform inom naturpoesi.
Rena vatten (Kemi, Biologi, Idrott och hälsa)
Att rena vatten är en rolig och lärorik process. Den berör också flera delar av det centrala innehållet i läroplanen, som separationsmetoder, kretslopp, organismer och friluftsliv.
Smutsigt vatten kan filtreras genom en uppochnervänd, avkapad plastflaska med följande lager nerifrån och upp: tyg eller bomull i korken, kolpulver, sand, grus.
OBS: det kan fortfarande finnas kvar farliga ämnen och mikroorganismer, så drick inte vattnet! Kokning dödar mikroorganismer och gör vattnet drickbart i de flesta fall, men inte alla.
Enkla maskiner (Fysik)
Låt eleverna undersöka och skapa enkla maskiner, som lutande plan och hävstänger i naturliga material. Till exempel kan de dra ett stort föremål på olika lutande plan och lyfta en sten med en gren eller smal trädstam som hävstång. Diskutera begrepp inom fysiken som arbete, kraft, hävararm, friktion och mekanikens gyllene regel.
Hastighet, tid och sträcka (Fysik, Matematik)
En aktivitet som ger mycket rörelse och ett konkret exempel på sambandet v = s/t. Be eleverna springa en viss sträcka och använda stoppur för att mäta tiden. Låt dem sedan beräkna sin hastighet och diskutera tillsammans begreppet medelhastighet.
Historiska platser (Historia, Religion)
Finns det historiska platser i området? Fornlämningar, byggnader, kyrkor, tecken på brukad mark eller skog? Upplev dem på plats och berätta om dem eller låt eleverna söka fakta och berätta om dem. Även ett gammalt träd är en “historisk plats”. Ta reda på ungefärlig ålder, låt eleverna fundera över vad som hänt under trädets livstid, vad trädet kan ha varit med om och låt dem eventuellt rita upp en tidslinje.
Skapa en karta över närområdet (Geografi)
Låt eleverna skapa en karta över ett bestämt område. Noggrannhet och detaljrikedom kan anpassas efter kunskapsnivå och tid. Exempel på begrepp att diskutera: topografi, väderstreck, koordinatsystem, naturtyper.
Pedagogiska promenader eller “Walk and talk” (alla ämnen)
Promenader där eleverna får samtala om olika ämnen, frågor eller ord är ett perfekt sätt att kombinera rörelse, samarbete och lärande. Använd dem som en paus från klassrummet eller som ett delmoment under Naturdagen. Anpassa längden och innehållet efter situationen.
Dela
3 goda skäl att bli medlem
Ta del av det roliga
Nyfiken på oss? Följ gärna med någon av våra 8500 ledare ut i naturen – för upplevelser, glädje och gemenskap. Varmt välkommen att bli medlem!
Bli medlem