Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Äventyrsdagen

Hur genomför man friluftsdagar på ett smidigt och roligt sätt, kopplat till läroplanen? Äventyrsdagen är ett förslag för en halv eller hel friluftsdag i skolan – för ökad rörelse, sammanhållning och kunskap i friluftsliv.

Upplägget baseras på aktiviteter inom friluftsliv, främst kopplat till ämnet idrott och hälsa i årskurserna 4 – 9.

Aktiviteterna utgör olika stationer, där varje station leds av en eller flera vuxna. Vilka och hur många aktiviteter som ska göras kan bestämmas utifrån tid och förutsättningar på skolan. Här får du ett konkret förslag på hur ett heldagsupplägg för Äventyrsdagen kan se ut. 

  • Station 1 - Vandring med karta 
  • Station 2 - Första hjälpen 
  • Station 3 - Naturparkour 
  • Station 4 - Eld och matlagning 
  • Station 5 - Koppla av i naturen  

Förberedelser och genomförande 

  • Använd den generella checklistan Planera en friluftsdag vid behov.  
  • Gör en gruppindelning och ge varje grupp en starttid. Ladda ner en mall för gruppindelning här: Gruppindelning friluftsdag (pdf)
  • Förbered all utrustning.
  • Ge elevlistor och instruktioner till de som är ansvariga för stationerna. 

Station 1 - Vandring med karta 

Den här aktiviteten löper som en röd tråd genom denna friluftsdag, med syftet att ta sig till de olika stationerna och samtidigt träna på grunderna i  kartkunskap. Anpassa svårighetsgraden efter ålder och plats.  

Förberedelser 

  • En uppsättning med tydliga kartor över närområdet. 
  • Kompasser (om ni bestämmer att eleverna ska använda det). 
  • Pennor (om ni vill att eleverna ritar in rutten på kartan) 
  • Gå igenom grunderna i orientering innan, vid behov. 

Läs mer: Grunderna i orientering - orientering.se

Genomförande 

  • Samla gruppen och berätta om dagens upplägg. 
  • Prata om tips för vandring, till exempel kläder (lager-på-lager-principen), skor och vikten av att hålla ihop. 
  • Gå igenom kartkunskap på lämplig nivå, till exempel “passa kartan” och tumgreppet. 
  • Dela ut en karta till varje elev. Be dem leta upp var de är och vart de ska. 

Säkerhet

Risk: Att elever går vilse eller avviker.

Åtgärder:

  • Gå turen innan och kontrollera att det inte är för svårt att hitta.
  • Markera (snitsla) svåra partier.
  • Se till personal har grupplistor, prickar av eleverna vid varje station och vet vilka elever som är frånvarande den dagen.

Station 2 - Första hjälpen

Första hjälpen innehåller många olika moment, så här får man begränsa sig. Fokusera på skador vid uteaktiviteter, till exempel sår, stukningar och benbrott. Komplettera med andra moment såsom hjärt-lungräddning (HLR) beroende på tid och kompetens. Samarbeta gärna med skolhälsovården.

Läs mer: Lärarhandledning för första hjälpen-övningar i skolan - Röda korset.

Station 3 - Naturparkour

Naturparkour handlar om rörelseglädje i naturen. Här använder eleverna olika rörelser när de tar sig över stock och sten i en bana med olika hinder. En perfekt aktivitet för Äventyrsdagen eftersom den passar nästan alla elever och inte kräver någon extra utrustning. Du hittar exempel på rörelser och upplägg på Naturparkour på schemat

Station 4 - Eld och matlagning 

Även denna station kan anpassas på många olika sätt utifrån elever och plats. Perfekt för samarbete med hemkunskapen. 

Tips på varianter för eldning: 

  • Träna på att göra upp eld med tändstål, t ex i plåtburkar, med bomull och trästickor. 
  • Bygga en eldstad. 
  • Samla tändmaterial och ved i naturen. 
  • Göra upp eld med tändstickor och medhavd ved på avsedda eldstäder. 
  • Använda stormkök. 

Tips på varianter för matlagning: 

  • Koka te på tallbarr. Använd 2-3 nävar tallbar för 5 dl vatten.
  • Grilla pinnbröd.
  • Laga krabbelurer med höstäpple - kräver lämpliga stekpannor, stekhällar eller stormkök.
  • Grilla korv.
  • Tacos - kräver stekhällar.

Så eldar du i naturen

Säkerhet

Risk: Brand.

Åtgärder:

  • Se till att det inte råder eldningsförbud, till exempel genom att besöka krisinformation.se.
  • Ha vatten i hinkar redo.
  • Bygg upp eldstaden på rätt sätt med ett tjockt lager grus i botten och avstånd till brännbart material.
  • Släck elden noggrant efteråt.
Risk: Brännskador.

Åtgärder:
  • Ha rikligt med vatten till hands.
  • Ta med brandfilt och förbandslåda.
  • Sätt upp långt hår och se upp med lösa kläder.

Station 5 - Koppla av i naturen

Forskning visar att avkoppling i naturen sänker stressnivån, ger bättre hälsa och ökar koncentrationen. Du hittar enkla, kravlösa aktiviteter som passar för skolklasser på sidan Koppla av i naturen

Mer om aktiviteten och variationsmöjligheter  

Äventyrsdagen kan varieras på många olika sätt. Gör gärna dagen till ett återkommande inslag så lär sig både elever och personal snart rutinerna. 

Du kan variera dagen bland annat genom att byta ut någon aktivitet mot andra aktiviteter som passar på en friluftsdag. Till exempel:

  • Sätta upp vindskydd 
  • Sätta upp tält 
  • Tälja med kniv 
  • Rena vatten 
  • Tipsrunda eller diskussionsfrågor om allemansrätten 
  • Knyta knopar 
  • Livräddning i vatten 
  • Iskunskap och/eller bada i isvak 

Inför Äventyrsdagen

Inför dagen är det bra om eleverna har fått öva på momenten, beroende på vilka aktiviteter ni väljer. De behöver också ha fått veta hur man bör klä sig vid utevistelse enligt lager på lager-principen. Det är också bra att i förväg gå igenom hur man förhåller sig till allemansrätten vid de aktiviteter som ska genomföras. 

Följ upp Äventyrsdagen 

Äventyrsdagen kan gärna följas upp vid ett senare tillfälle genom att eleverna får diskutera och reflektera över dagen. Uppföljningen kan göras muntligt och skriftligt, både i grupp och enskilt. Ställ gärna frågor som:

  • Hur fungerade gruppens samarbete under dagen? Hur kan man tänka och agera för att samarbetet ska bli så bra som möjligt? 
  • Vad har du lärt dig och övat på under dagen? 
  • Finns det något inom friluftsliv som du tycker att du behöver öva mer på? 
  • Vilka risker finns vid denna typ av friluftsaktiviteter och hur kan man förebygga dem? 

Ta hjälp av andra

Äventyrsdagen kräver en del planering, information och personal – men ger mycket tillbaka. Fundera gärna på om du kan ta hjälp av andra i arbetet, till exempel Friluftsfrämjandet, den lokala orienteringsföreningen eller äldre elever på skolan.

Kopplingar till läroplanen i idrott och hälsa

Åk 4-6:  

  • Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och sym­bo­ler. 
  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, le­kar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. 
  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämp­ning i praktiken. 
  • Första hjälpen. 

Åk 7-9:  

  • Att orientera sig i okända miljöer med hjälp av kartor och andra hjälpmedel såväl med som utan stöd av digitala verktyg. 
  • Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under oli­ka årstider. 
  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämp­ning i praktiken. 
  • Första hjälpen och hjärt- och lungräddning.