Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Inför obligatoriska friluftsdagar i skolan

2024-11-27

Fyra av tio lärare svarar att de har inga eller endast en friluftsdag per år på sina skolor i en ny undersökning från Friluftsfrämjandet. Sedan mitten av nittiotalet har antalet friluftsdagar minskat. Nu föreslår Friluftsfrämjandet att friluftsdagar i skolan ska bli obligatoriskt igen.

Friluftsfrämjandet har frågat Sveriges lärare i idrott och hälsa och i naturorienterande ämnen om friluftsliv och utomhusundervisning. I undersökningen svarar fyra av tio lärare att de har inga eller endast en friluftsdag per år. Andelen friluftsliv i ämnet idrott och hälsa är litet, trots att det är en central del i läroplanen. Ungefär hälften av idrottslärarna uppger att mindre än tio procent av lektionstiden läggs på friluftsliv.  

- I en tid när åtta av tio barn inte når upp till Folkhälsomyndighetens rekommendation om fysisk aktivitet så behöver vi erbjuda fler möjligheter till rörelse. Friluftsliv är en underutnyttjad möjlighet för att fler barn ska hitta sin rörelseglädje och för att vända trenden med ökat stillasittande. Att återinföra obligatoriska friluftsdagar efterfrågas av många lärare och skulle vara en viktig folkhälsopolitisk insats, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare för Friluftsfrämjandet.  

De obligatoriska friluftsdagarna togs bort ur läroplanen 1994, och ersattes av rektorns bedömning och beslut i frågan. Statistiken över antal friluftsdagar efter 1994 är knapphändig. De få undersökningar som gjorts, senast av Riksidrottsförbundet 2007 och Novus 2017 visade på cirka tre friluftsdagar/läsår, klart mindre än tiden före 1994.

Stöd för utomhusundervisning 

En majoritet av NO-lärarna är ute i väldigt liten utsträckning. Mer än hälften av lärarna förlägger mindre än fem procent av sin undervisningstid utomhus. Undersökningen visar att nästan nio av tio lärare som svarade på enkäten vill vara mer ute i naturen med sina elever. 

- Många lärare upplever att det saknas förutsättningar för att bedriva utomhusundervisning. Det handlar om mer tid till planering, bättre utrustning men också tips och idéer till lektioner utomhus. Här kan vi från Friluftsfrämjandet stötta genom tips och kunskap till lärare. Så att fler elever får uppleva friluftsliv i skolan, säger Kristina Ljungros.  

Friluftsfrämjandet har lanserat en ny satsning, “Friluftsliv på schemat” som ger lärare för årskurs 4-9 tillgång till material för att enkelt inkludera friluftsaktiviteter i undervisningen. Lektionsmaterialet hjälper lärarna att planera utomhuslektioner, exempelvis naturparkour och stressreducerande övningar, och uppmuntrar till att skapa friluftsdagar med fokus på både lärande och välbefinnande. 

Sammanfattning av undersökningen:  

  • Fyra av tio lärare svarar att de har inga eller endast en friluftsdag per år på sina skolor. Skolorna som deltar i enkäten har i snitt cirka två friluftsdagar per läsår, men det är en stor skillnad mellan olika skolor.  
  • Ungefär hälften av idrottslärarna uppger att mindre än tio procent av lektionstiden läggs på friluftsliv, trots att det är en central del i läroplanen.   
  • Över hälften av de svarande, nästan sju av tio av idrottslärarna, menar att målen i läroplanen för friluftsliv skulle vara lättare att nå om obligatoriska friluftsdagar återinfördes.  
  • Nio av tio NO-lärare vill vara mer ute i naturen med sina elever.  
  • En av fyra idrottslärare att de fått för lite kunskap om friluftsliv under sin lärarutbildning. Många lärare efterfrågar kompetensutveckling på området. 
  • En majoritet av NO-lärarna är ute i väldigt liten utsträckning. Mer än hälften (62 procent) förlägger mindre än fem procent av sin undervisningstid utomhus.

​Om enkäten 

Hösten 2023 skickades en enkät ut till Sveriges grundskolor där lärare i naturorienterande ämnen samt lärare i idrott och hälsa ombads svara på frågor om utomhusundervisning och friluftsliv. Totalt svarade 1355 grundskollärare på enkäten, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder.

Ta del av resultat och rekommendationer från enkätsvaren