Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Allt fler läser Magasin Friluftsliv – ökar för tredje mätningen i rad

2025-02-26

Magasin Friluftsliv, Friluftsfrämjandets medlemstidning, ökar för tredje mätningen i rad i Orvestos senaste räckviddsrapport och når nu 84 000 läsare per nummer.

– Med målet att inspirera fler till rörelse i naturen är det ett fint kvitto på att vi når ut. Genom att erbjuda relevant och engagerande innehåll hjälper vi fler att upptäcka glädjen och hälsofördelarna med ett aktivt friluftsliv, säger Jenny Grundemark, ansvarig redaktör för Magasin Friluftsliv.

Under 2023 genomfördes en omfattande läsarundersökning, där medlemmarnas feedback låg till grund för en redesign och vidareutveckling av innehållet inför 2024. Tidningen innehåller nu en ännu bredare mix av friluftskunskap, mattips, produkttester och inspiration – för såväl nybörjare som erfarna friluftsentusiaster.

– Vi strävar efter att spegla den fantastiska bredden av friluftsliv som finns i Sverige. Oavsett om du planerar din första vandring, söker nya paddeläventyr eller bara vill få inspiration till nästa utflykt i skogen, finns något för dig. Att vi växer visar att vi lyckas landa rätt hos målgruppen, säger Jenny Grundemark.

Magasin Friluftsliv ges ut fyra gånger per år till Friluftsfrämjandets medlemmar och är en uppskattad medlemsförmån.

 – Vi är så glada att våra medlemmar uppskattar den nya designen och det utvecklade innehållet i tidningen. Vi vill sänka trösklarna till friluftslivet och ge människor utanför den organiserade friluftsrörelsen en nyckel till äventyr i naturen. Därför arbetar vi nu ännu mer aktivt med att sprida tidningens fina innehåll i andra kanaler, säger Helena Färnsten, kommunikationschef hos Friluftsfrämjandet och ansvarig utgivare för Magasin Friluftsliv.