Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Aktiviteter

Tips på aktiviteter för Mulle.

Tips på aktiviteter

  • Boka in mulle för ett besök/termin (fråga grenledaren om ni undrar hur ni gör detta)
  • Mullesagan (finns att låna i förrådet) som förslag till första träffen som mulle.

Alla årstider och ställen

  • sjunga, leka, hinderbana, måla på stenar,
  • Hitta vilse finns väska i förrådet (Sofia Gullwi har gått hitta vilse utbildning ht 2007- fråga om ni vill ha tips) rekommenderat att använda flera träffar för att lära in långsamt och upprepa info.
  • flyga drake: Prata om vinden och dess egenskaper. Fråga Annette Ekvall om ni behöver stöd
  • Göra vindsnurror/blåsa på fröställningar
  • bygga kottdjur med kotte och sticka in pinnar som ben i kott-kroppen.
  • lär er känna igen träden- skapa en lövbok.
  • Hjortarna i lödde sandskog- promenera, mata dem, sjung sång/ramsor, berätta info kring dem
  • Köpa in ”min första insektsbok” el liknande (en till gruppen). Leta insekter och lär mer om dem när ni prickar av att ni hittat dem.
  • Bok med datum, rita/klistra in bild el naturmaterial- vad vi upptäcker i naturen (järvarna har en sådan, fråga om ni vill veta mer)
  • Årstider- titta och upptäck ex årstidsträd
  • Naturväv: gör en ram av fyra pinnar, vira snöre som varp och väv in gräs och löv. Fråga Annette Ekvall om ni behöver stöttning
  • Hur sätter vi ihop stormkök. Låt barnen titta på när ledarna gör det och berätta om delarna- instuera. Vid ett annat tillfälle under terminen kan barnen delas upp i grupper ex en grupp/ledare och själva diskutera sig fram till hur man gör- obs ej sätta igång det själva.
  • Hur gör man upp en eld. Visa och berätta vad som behövs för att starta en eld. Någon annan träff under terminen så berättar barnen hur ledaren ska göra för att kunna starta elden.
  • Gillhög-stenålderstema (info och lekar)
  • Färgkarta- vilka färger kan ni hitta i naturen? Kryssa i. Järvarna (Sofia Gullwi) delade in barnen i samma tre grupper- en grupp/ledare. Rekommenderas att göras två gånger på en termin- likhet/skillnader?
  • Mullelopp + medalj
  • Hinderbana
  • Allemansrätten
  • Färga garn (2010-gruppen med Håkan, Lina och Annette som ledare) första träffen sedan nästa träff kan reflexgubbar göras av garnet.
  • Sinnesrunda- Sofia Gullwi har en till låns!
  • Vikingatider- utforska + vikingalekar
  • Kottexperiment: vad händer med en blöt/torr kotte? Ta med två torra lika stora kottar. Visa- lägg den ena i vatten i början av träffen. Lägg på ett skynke. Vad har hänt med kotten i slutet av träffen?
  • Plank-experiment: fästa massa olika saker ex bananskal, burk, plastpåse, osv under en planka. Gräv ner den med sakerna nedåt. Titta på den sedan och se nedbrytningsprocessen. (obs-fotografera var), gräv upp vid slutet av terminen eller nästa termin.
  • Leta efter spår av djur, bon, bajs. Gör gipsavgjutningar. förstoringsglas och luppar.
  • Fåglar: Vad är en fågel? Flyttfåglar och stannfåglar. Vilka fåglar kan man se just nu? När sjunger fåglarna? Leta spår efter fåglar, titta i kikare?, samla fågelfjädrar, gör en talgboll till fåglarna, fjäderpenna eller fjädermobil. Låna fågelbok på bibblan eller i förrådet
  • Småkryp och småkrypslekar ex att leta efter spindlar
  • Tova Ull på Otto pers gård med handledning av Lomma-Bjärreds lokalavdelning via Anita. Då behöver man hyra gården (500:- och betala för såpa och annat förbrukningsmaterial- använd 1000-lappen) .  Kan vara trevligt att kombinera med lammningen (mitten av maj) samt titta och känna på fåren.
  • Kanintema- Visa upp ett valfritt djur från naturen (ex gosedjurskanin) och samla mat/saker till sovplats till denna. Barnen samlar och djuret ”smakar” svarar: mm, eller urk. Superpopulärt bland barnen. Sjung sånger/ramsor om djuret och gå på jakt efter dess hem (samt lite allmän info om djuret). Berätta om djuret
  • Fjärilstema på varmare delen av året- fånga, titta på dem, sjung sång/ramsor, berätta info kring dem, ta med en plast-fjäril alt gosedjur att titta på (se även tips om kanintemat som inspiration.
  • prata om älgen (stor, springer hur snabbt) se tipsen från ovan djur!

Höst: leta hösttecken, Svampar + svampbok- leta och kolla vilka ni hittar och lär mer om sorten, göra en hösttavla med löv/annat i naturen,

Vår: vi tittar på myrstacken när myrorna vaknar

Vad händer i naturen när det blir vår? Djuren får ungar, flyttfåglar, vårblommor, träden, insekter. Leta efter fröställningar

Så frö i en kruka(av mjölkkartong) vad behövs för att ett frö ska kunna växa?

Vatten: prata om mulles kompis Laxe.

Vid en å: göra en fördämning finns vass kan en vassbåt göras.

Håva + artbestämma- väska finns i förrådet (bäst fångst på senvåren/försommar), prata om vattenödlan, krabbfiske, bygga sandslott

Vinter: Vad gör djuren på vintern?  Leta spår i snön. Bygg ett ide till igelkotten

Tips på aktiviteter från Sofia Gullwis ledarutbildning

  • Äventyrsrunda: Vilse på en ö(speja över), paddla över till berget (håll i varandra), gå uppför berget, i snåriga djungeln finns ormar(pinnar) två & två armkrok går vi mellan ormarna, gå över bron, hoppa över krokodilerna, bilda en kedja tillbaka, leta efter skatten!!
  • NaturTV: ligg ner och titta upp, vad ser ni? Ser ni några löv? Plocka två olika löv. Hur är dina löv olika? Känn på löven, vilka löv låter? Lövraket! Hoppa i lövhögen.
  • Idag ska vi titta på vad som är hårt och vad som är mjukt. Sten kan vara hårt, löv kan vara mjukt. Håll händerna bakom ryggen. Ni ska få något i er hand. Känn på det. Vem har något hårt, något som sticks, mjukt osv. ngn som inte visat? Leta efter något som är hårt och något som är mjukt. Vi samlar det på filten. Vad har ni hittat(benämn sakerna) Känn på det ni vill testa känna på. Vill någon ta med något fynd hem? Lägg tillbaka fynden i naturen.
  • Hitta landmärken till mulleplatsen- stanna vid stora stenen(stoppsten), vid delningen- finns trädet så sväng vänster, gå förbi…
  • Stormkök: Gå aldrig över stormkök/Eld…! Du ska kunna hålla i brännaren innan den kan fyllas på. Flaska med stängkork- fingerstängning/öppning när du släpper slutar den hälla. Gasolbrännare= stå på stadig mark.