Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Event

Ett event är en typ en aktivitet eller händelse som kan vara en del av en marknadsföringsplan – där man arrangerar ett event för att belysa sina aktiviteter, idéer och/eller värden. Som lokalavdelning eller för en specifik gren inom sin lokalavdelning kan man genomföra event för att andra ska få upp ögonen för Friluftsfrämjandet.

1. Tänk först igenom syftet med eventet. Vad vill ni uppnå och vilka vill ni nå ut till. Hur vill ni att målgruppen ska påverkas, vad ska de uppleva?
Exempel på events kan vara att arrangera ett motionslopp, att bjuda in till glöggmingel, att fira något historiskt i sin lokalförening etc. Bytesdagar är också en form av event. Arrangera friluftsdagar för exemempelvis skolor – ta betalt! Arrangera prova-på aktiviteter gärna tillsammans med en aktör som också har en vinning i att få besökare till en demo. Ordna en föreläsning. Tipspromenad. Fackeltåg.

2. Var ute i god tid, både med planeringen och inbjudningarna. Se till att datumet inte krockar med något annat som kan locka bort era besökare. Om eventet heter något annat är ”Friluftsfrämjndets...”, kanske ”Skogsloppet” – se till att Friluftsfrämjandets namn och logga syns väl tydligt och att man förstår att eventet genomförs av och med Friluftsfrämjandet.

3. Om möjligt ha en föranmälan så ni vet hur många som kommer. Alternativt sätt ett maxtak. Det gör det lättare att planera. Kanske skaffar ni nummerlappar, eller små presenter och behöver veta ungefär hur många som kommer. Försök att locka till anmälan genom att skriva till exempel ”De första 50 som anmäler sig...” Gå gärna ihop med en annan lokalavdelning om ni vill göra stora inköp från shopen, allt för att få ner priset/styck. Hur många funktionärer behövs. Behövs en reservplan för lokalen/platsen, för funktionär eller för föreläsare/speaker? Presenter till föreläsare?

4. Tänk igenom allt innan. Behövs mikrofon och högtalare, behövs musik? Sophantering. Disk och städ. Vid regn och blåst? Bjuda på något ätbart är alltid positivt, eller bara saft och kaffe. Fotograf för dagen. Hur kan vi synliggöra Friluftsfrämjandet på bästa sätt med beachflags, banderoller, enhetlig klädsel med Friluftsfrämjandet logga hos alla funktionärer och arrangörer.
Se till att ha en plats för information, både kring eventet i sig, men även för att dela ut mer information om Friluftsfrämjandet. Om Mulle är på plats – se till att det märks att Mulle representerar Friluftsfrämjandet, det är många som inte känner till det.

5, Marknadsför innan via webb och soc.media. Kontakta lokaltidningen och lokalradion. På Friluftsfrämajndets webbsida kan man ladda hem mallar för affischer till aktiviteter och events. Om media inte dyker upp, skicka egna bilder och skriv en text om dagen. Förhoppningsvis kommer det i tryck.
Avsluta med att utvärdera – vad gick bra och vad kan vi göra bättre nästa gång.