Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Information om stavgång

Börja stava till bättre kondition!

STAVGÅNG - FÖR HÄLSANS OCH UMGÄNGETS SKULL!

 

Program 2015

Stavgång i Gustavsberg på lördagar:
- Alla välkomna! Takten avpassas efter önskemål!
- Information Leif Rinman, tfn 0705-924832

För vem och var?

  • Passar alla och envar och har visat sig också tilltala de människor som inte tidigare varit motionärer.
  • För den som uppskattar en mjuk, lättsam men ändå effektiv motionsform.
  • Kan utövas i praktiskt taget all slags terräng och är en säker motionform även på hala underlag.
     

Varför?

Större effektivitet och högre kvalitet med mindre ansträngning genom att du ....

  • Engagerar alla stora muskelgrupper
  • Förbränner 40 - 50% fler kalorier än med den vanliga promenaden
  • Höjer pulsen till den nivå då fettförbränningen startar
  • Ökar syreupptagningsförmågan
  • Konditionen förbättras även vid lägre gånghastigheter
  • Stärker axlar och bröstmuskulatur
  • Lindrar eventuell muskelvärk i skulderparti och nacke
  • Minskar belastningen på knän och leder

Den sociala gemenskapen icke att förglömma - du talar obehindrat med din stavgångsgranne under passet.

Utrustning:

  • Stavar med hårdmetallspets och en bra handlovsrem. Stavens längd bör vara 70% av din kroppslängd.
  • Bra promenadskor eller joggingskor.
  • Använd helst flera lager kläder, beroende på temperatur, i material som andas.
  • Ytterst ett vindställ om så erfordras. Undvik tjocka och täta jackor.
  • Gärna en flaska med vatten.
     

Teknik:
Stavgångstekniken är enkel

 

  • Gå i rask takt, något framåtlutad med avslappnade axlar och med naturlig rörelse i höfter och överkropp.
  • Gå s.k. diagonalgång som du sett skidåkare tillämpa.
  • Handen hålls lätt öppen för att staven skall kunna pendla. Stavarna förs nära kroppen.
  • Skjut på med staven bakom kroppens mittlinje.
  • Ha markkontakt med en fot hela tiden.

Vårt stavgångspass, om ca. 60 minuter, börjar med uppvärmning och avslutas med stretchning.

Du hälsas välkommen till våra ledarledda stavgångsträffar
där du får utförligare instruktion.
 

Lördagar kl 10:00 med samling vid Ekedalsskolans bollplan i Gustavsberg.
Upplysningar Kerstin Törnvall, tel 08-571 510 92.