Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Hälsingevandringar 2016

Sommaren 2016 genomförde Friluftsfrämjandet i Södertälje två vandringsresor till södra Hälsingland, i början av juni och i mitten av augusti med 13 respektive 11 deltagare förutom ledarna John och Eva.

Vår bas var Kullerbacka gästhus i Segersta, ett familjärt litet hotell med utsikt över Ljusnan, sjön Bergviken och blånande berg. Det var ett strategiskt läge mellan våra vandringsområden runt Söderhamn och Bollnäs. Programmet var detsamma för de båda resorna.

Måndag

Ankomstdagen samlades vi vid Ålsjöns naturreservat strax utanför Söderhamn. Ålsjön är en grund och näringsrik fågelsjö med mycket vegetation. Ett häftigt regnande dagarna innan vi kom dit i maj hade höjt vattenståndet så att vattnet gick över anklarna på spängerna och gummistövlar var ett måste och pontonbron under E4:an passerade vi dubbelvikta. I Ålsjöstugan som drivs av Naturskyddsföreningen kunde vi i maj titta på en fascinerande utställning med en del av Lennart Plahns alster (i augusti var dessa flyttade till ett nytt museum i Ljusne). Lennart Plahn skapade fantasi- och sagofigurer av skogens pinnar och stubbar.

Efter att ha spanat över sjön i fågeltornet vid södra stranden gick vi upp genom Gammelskogen, en orörd trolsk skog.

Tisdag

Dag två höll vi oss på vandringen ”hemma” i Segersta. Vi vandrade i vacker Hälsingeskog, en rast vilade vi vid den trolska fridfulla Björktjärn och den andra rasten kunde vi njuta av milsvida vackra vyer från en fornborg.
På kvällen besökte vi världsarvsgården Erik-Anders i Asta by utanför Söderhamn. Vi hade en privat visning och fick höra om gårdens historia och vad det innebär att bli och förbli ett världsarv och njuta av den nyrenoverade trädgården.

Onsdag

Nu drog vi oss lite åt nordväst då vi vandrade i Bollebergens naturreservat. Den första delen gick vi naturstigen där vi kunde lära oss ett och annat, t.ex. att en björn kan äta 160.000 blåbär på ett dygn (vilket ledde augustigruppen till empirisk undersökning och vadslagning hur många liter det är). Även denna dag fick vi rasta vid en magiskt vacker liten skogssjö, Bollebergstjärn. Andra rasten njöt vi än en gång av vackra vidder från toppen av Bolleberget.
På hemvägen gjorde vi ett besök på Växbo Lin, ett av Sveriges få kvarvarande linneväverier.
Några av oss gjorde också ett besök nära Kullerbacka hos en silversmed, som visade hur hon arbetar i finsilver (olegerat).

Torsdag

Åter till Söderhamnstrakten och en vandring med utgångspunkt Hällmyra fritidsområde. Ett första stopp gjorde vi på toppen av Alirs öga,  Sveriges största landskapsskulptur. Via Lugnesjöns naturreservat vandrade vi till Stormorshäll där vi rastade vid stugan som fram till för några år sen ägdes och drevs av Friluftsfrämjandet i Söderhamn.
Efter vandringen besökte vi Östra berget med det säregna tornet Oscarsborg, som utgör stadens profil och som erbjuder fin utsikt över staden och bygden och där John och Eva kunde peka ut sevärdheterna i sin gamla hemstad.
Därefter åkte vi ut till skärgården och Skärså fiskeläge där vi fick lära om fiskenäringens uppgång och fall samt njuta av havsvyer och en god middag på fiskrestaurangen Albertina.

Fredag

John tog oss med på en vandring genom Segersta och berättade om byns historia. Vi besökte bl.a hembygdsgården och kraftverket i Landafors.

Sedan var det dags att skiljas åt efter fem dagar med fina vandringar i en vacker Hälsingenatur blandat med diverse andra aktiviteter. Det var lite olika förutsättningar med för- och eftersommar på de två resorna vad gäller växter och fåglar men vädret var mestadels mycket bra och vi tog vara på det som bjöds. Och vi kunde njuta av många kvällar på altanen med mycket trevlig samvaro.

30 maj - 3 juni och 15-19 augusti
Ledare: John Lindberg och Eva Gruvstedt

Foto: Eva Gruvstedt

Bilderna nedan visar samma fält vid Ålsjöstugan i maj och i augusti.