Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

• Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Vandringsrapporter 2016

Här kan du läsa beskrivningar om ett urval av årets vandringar.

11 september

I dag gick färden från Kratte Masugn norröver efter leden mot Stenshyttan.Vi vände dock efter lunchen vid Hosjön, totalt avverkades 12 km tillsammans 25 personer. Det som gladde oss vandringsledare i dag var besöket av vandrare från bland annat Bulgarien, Kina och Indien. Naturen bjöd på varierande motiv för de ivriga fotograferna i gruppen, att vi fick se den ståtliga nordiska stormhatten så här sent på säsongen var ett pluss. En titt in i diktarstugan till Erik Axel Karlfeldt gjordes då den ligger invid Gästrikeleden. Tänk att den stora skalden har hämtat inspiration i våra trakter.

söndag 3 juli

Vandring på Lenåsleden 3 juli, tur-retur 11 km. Startade från Finnäs fäbod i Järbo, målet var Sandviks stuga på Lenåsen. Det blev en hel del intressant info av B-O Blomkvist om de första svedjefinnarna som vandrade in från 1600 - talet och befolkade flera av områden i våra trakter. Än i dag finns namn och kulturminnen kvar, spår i marken efter en "resmila" såg vi, så också bäcken där en kvarn anlades och brukades över tid. Långa vägar bar folket fram och åter det som skulle ...malas.
Framme vid stugan efter två och en halv timme bänkade 16 hungriga vandrare sig för lunch. Där väntade även mygg och andra blodtörstiga insekter på sin lunch - vår rast avslutades raskt. Eftermiddagsfika i en solig öppen glänta, så retur till bilarna i växlande molnighet, regnet höll sig borta, åter en fin vandringsdag till ända.

lördag 11 juni

Vandring Sandviken till Jäderfors, cirka 10 km. Vädret svalt och mulet. Det kom lite regn men vandringen var lätt, första stoppet gjordes i Sunnanäng. Vi fick lite intressant historia berättat för oss, båtarna som gick på Jädraån lastade med smör, lade till vid Smörhålet och sålde smöret till sandvikarna på bruket. Lite mer historia berättades när vi kom fram till Jäderfors och åt vår medhavda matsäck. Sammanlagd 19 personer tog turen, tre damer med mycket "spring i benen" nobbade biltransport tillbaka, de återvände till fots. Som en extra krydda kan berättas att kvällen efter vår vandring fotades en björn på en åker ca 300 m från leden vi gick på..!

söndag 29 maj

Så var vi på väg igen, Lingbo-Idafors tur-retur stod på dagordningen. Efter fyra dagars ihärdigt regnande var det nog en och annan av de 18 vandrarna som undrade om det månne blev blöta fötter utan stövlar. Vilken bra planering, norra delen av Gästrikeleden gick mestadels i höglänt terräng, endast ett fåtal ställen fick vi gå på sidan för att ta oss fram.
I en skogsglänta låg Fallfäbodarna som tidigare bestod av åtta stugor, den ena som är kvar nu räckte gott åt oss att rasta vid. Ronald Hansson gav oss en del historier om livet på platsen då fäboden var i bruk.
Vandringen fortsatte fram till Idafors där ledare Nils-Erik Petersson berättade om olika aktiviteter i forna tider, bland annat användes tidigt ramsågen för förädling av timmer.
Så var det att vända näsan tillbaka mot Lingbo. Lövsångaren, talgoxen och bofinken sjöng för oss, en härlig skara av Främjare från Lingbo, Gävle och Sandviken.
Efter leden mellan Lingbo och Fallfäbodarna gjorde vi en avstickare till en gammal varggrop, stigen dit är uppmärkt. Om detta har jag letat fram följande

"Det finns även särskilda gropar för vargfångst. Vargen var tidigare en svår plåga för bönderna och deras boskap på skogen. I Magnus Erikssons landslag föreskrevs att bönderna skulle hålla fångstanordningar för vargar. Skyldigheten upphörde 1865. Till skillnad från älggropen hade varggropen av sten kallmurade väggar och var djupare. Levande åtel, såsom ett lamm eller en katt, kunde släppas ned i gropen och locka till sig vargen."

tisdag 24 maj

Kort kvällsvandring Sandviken-Kvarnströmmen. En del av vandringen norrut följde vi Jädraån som slingrar sig fram i naturen. Framme vid Kvarnströmmen går en bro över ån som möjliggör fortsatt tur mot Högbo, vi stannade där för korvgrillning -och som alltid, trevlig samvaro.

söndag 22 maj

Denna söndag vandrade vi Bagghyttan-Skommarhyttan-Stillbo tur och retur. Dagen startade vid den gamla skolan i Bagghyttan där ett 60-tal barn som mest fick sin bildning, berättade Kristina.
Att 34 personer går tillsammans under en stor del av dagen gör att i alla fall jag upptäcker hur mycket olika kunskaper det finns i en grupp. Till exempel, framme vid Skommarhyttan passerade vi en blommande rosa hägg, eller blodhägg som den också heter. Det visste någon i gruppen. Vi fick även studera en snytbagge i handen på en annan vandrare. Hon visade att genom att "bråka" lite med den faller den på rygg och spelar död. Rast och kaffe vid Skommarhyttan där Kristina informerade om brukets gamla historia. Framme vid sjön Stillaren i Stillbo plockades lunchen fram. Återigen överraskade Bengt-Erik med att locka fram toner, denna gången på ett kohorn, ekot över vattnet var en upplevelse.
Den gamla linden är väl värd att se, troligen runt 1000 år, numera förstärkt med stålstänger, en symbolik med tanke på områdets långa historia av framställning av järn.

söndag 15 maj

Hagalund - Hohällan tur retur avverkades söndag 15 maj. Ett gäng på 18 vandrare startade på Gästrikeleden i Hagalund (Storvik). Ganska snart passerade vi Vallbyån som har haft betydelse för de små verkstäderna som fanns däromkring i gamla tider. Vattenkraften var väl använd.
Leden gick obönhörligt uppåt, Hohällan var målet, en avstickare från Gästrikeleden. De som tycker det är lite trixigt att ta sig fram skulle ha sett vår 80 plussare, med hjälp av stavar och envishet går det mesta.
Lunchen avnjöts medan Bengt-Erik framförde Ovansjösången, och som avslutning spelade han på sin okarina, en trogen följeslagare i ryggsäcken. Tack Bengt- Erik för det.
Saxat från nätet om Hohällan: "Hohällan är ett naturskönt område och är ett välbesökt utflyktsmål. Områdets högsta del har hällmarker med gles tallskog. Tallskogen är gammal och har rikligt med döda och döende träd. Här trivs många insekts- och fågelarter. Hällmarksområdet är uppbyggt av den vulkaniska bergarten syenit. Den näringsrika bergarten gynnar växtligheten och i området kan du finna de mindre vanliga växterna gaffelbräken och bergglim. På sluttningarna nedom hällmarkspartiet växer barrblandskog av blåbärsristyp".

lördag 7 maj

I ett sagolikt sommarväder genomförde vi andra vandringen i Gysinge, med start Granön för att fortsätta vidare över på Mattön. Temat var fågelvandring med fågelkännaren Ulf Hultinger som guide. Det fanns flera fåglar att lyssna på än att se, det berodde nog till viss del på den stora gruppen, 20 personer rör sig inte ljudlöst i terrängen. Ulf berättade för oss vilken pippi vi lyssnade till, bofinken hördes tydligast, lövsångaren gav sig också till känna. De stora fåglarna var lättast att få öga på, således såg vi skrake, knipa, änder, kanadagås, knölsvan och sångsvan. Fiskljusen visade upp sig en lång stund men då den hade boet på andra sidan älven drog vi oss tillbaka för att inte oroa paret i onödan.
Det finns mycket annat som väckte intresse. Spår efter bävern i form av nya och gamla fällda träd, en del riktigt stora. Gamla ekar med spännande formationer, svämskogar med ek och asp.
Lunchen intogs vid Sevedskvarn, bruset av Dalälven var aldrig långt borta.

tisdag 3 maj

Så är vandringssäsongen i gång för Sandvikenavdelningen. Första turen i år var en 12 km inspektionsrunda mellan Dalfors och Härnen. Vädret spelade på lag med oss, soligt men inte för varmt, skogen fortfarande avklädd för god sikt. På väg till startpunkten fick vi syn på en tjädertupp, det var första upplevelsen av flera. Två rätt så stora myrstackar helt utgrävda av björnen nu på våren passerades, de små liven arbetade hårt för att återställa förödelsen. Lunchrast vid Långbodarna innan färden fortsatte till Härnen. Väl framme blev det rast och vila medan bilar skulle transporteras för hämtning. En sportfiskare på plats fick oväntat sällskap och omringat av ivriga åskådare drog han upp en fet och fin regnbåge. Vi noterade även en snok på simtur, en dag med fina intryck hälsar 12 nöjda premiärvandrare.