Logga in på Mina sidor
Bli Medlem

Alpvandring i Mercantour

Vandring i Mercantour 27 juni - 4 juli 2016

Då var det dags för den stora vandringen i Mercantour, en nationalpark i Alperna norr om Nice.

Äventyret började med att vi samlades på flygplatsen i Nice och skyndade oss till tågstationen för att hinna med tåget som skulle ta oss till Saint Dalmas de Tende, vår startpunkt.

Gruppen bestod av 3 ledare (Francois Herrault, och Kristina och Leif Löwenberg) samt 7 deltagare. Gruppen fick delta i en frågesport på tågresan, ett ledartrix för att få igång samarbete mellan deltagarna.

Dagen efter var det dags att ge sig iväg.

Dag 1: Saint Dalmas de Tende - Refuge des Merveilles

Dag 1 var den tuffaste av alla dagar, men en vandring som tog oss från 701 m till 2100 m. I dessa delar av Alperna ligger topparna runt 3000m och trädgränsen runt 1800-2000m. Tanken med vandringen var att gå hela tiden över 1800m för att få nyttja av utsikten hela tiden. Så det var bara att ta sig upp dit i värmen (runt 25 grader). Väl framme erbjöds bergen vad man kunde förvänta sig och lite till.

Dag 2: Refuge des Merveilles - Refuge de Valmasque

Dag 2 började med en överraskning. En deltagare tyckte att vandringen var för tuff och valde att gå ner och hem igen.

Sen gick gruppen genom “Merveilles dalen”, en skyddad dal där man kan se runor så gamla som 3200-1700 år f.Kr.

Några “marmotte” (murmeldjur) samt stenbockar visade sig på vägen till den “Gröna Sjön”, i närheten av refuge de Valmasque.

Dag 3: Refuge de Valmasque - Refuge de Nice

Dag 3 började med att gruppen splittrades i 2. Några gick den mer utmanande passet “Pas de la Fous” på 2828 m och de andra gick den längre vägen över “Baisse de Basto” (2693 m).
Båda vägar erbjöd högalpina utmaningar med “stigar” genom stenblockar och en hel del snö. Vi såg de mäktiga topparna på nära håll.

Dag 4: Refuge de Nice - La Madonne de Fenestre

Dag 4 bjöd på en vandring över en pass på 2548 m. Inte så högt, men klättringen var riktigt brant. Båda händerna behövdes de sista meterna till passet. Kolla bilden nedan, vi ska till den lilla öppningen högst upp. Conny är glad som alltid.

Dag 5: La Madonne de Fenestre - Saint Grat sjö

Dag 5 bjöd på dramatik. Leif och Kristina hade gått i föreväg redan dagen innan. På grund av svårighet med kommunikation träffade vi dem inte den dagen. Gruppen gick på eftermiddagen på bergskanten när åskvädret närmade sig. Fortsätta eller gå ner (mot fel dal) var den stora frågan. Efter lite velande bestämde jag att vi skulle ner, och det var tur det för att åskan slog alldeles i närheten. I dalen hittade vi en kaffe där gruppen kunde återhämta sig efter dagens upplevelse. Vi tältade i närheten, precis bredvid ett annat tält . En fransk tjej kom ut tältet och … utövade meditation på vår grupp sent på kvällen. Kul med oplanerade träffar och upplevelse.

Under tiden hade Leif och Kristina hunnit ner till en skog i skydd för åskvädret, på rätt sida berget. Alla fanns i trygghet.

Dag 6: Saint Grat sjö - Belvédère - Saint Martin Vesubie

Sista vandrings dagen gick vi 3 timmar till Belvédère. Överraskning: den lilla söta byn bjöd på fest, med amerikansk tema. Dansa på “Sex machine” i 28 grader i vandringskängor: inga problem.

Sen kom vi till Saint Martin Vésubie (med taxi). Byn är fantastisk vacker med gamla hus, gatustenar och restauranger.