Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Cykling Holland

Vi har cyklat i Holland – igen!

Denna resa blev till för att de som var med 2005 var så nöjda att de ville ha en ”repris”. Även denna gång tillhörde jag planeringsgruppen och kunde också själv följa med. Sist fick jag problem med ett knä och blev till min besvikelse tvungen att ställa min och min mans platser till förfogande.

Resan skulle i år gå den ”Norra turen”, vilken vi hade varit tveksamma till 2005, eftersom den går efter Nordsjön en bit och det kan vara väldigt blåsigt.

En tidig start från Arlanda, vilket också resulterade i att vi kom ner till Amsterdam redan på förmiddagen. Båten som vi skulle bo på hette ”Lena Maria” och hade en kvinnlig skeppare och en manlig kock, vilket troligen inte är så vanligt. Vi var 24 personer som bodde i fina två-bäddshytter med egen dusch och toalett. Om man vill ta en vilodag, så stannar man ombord på båten och följer med den på kanalerna istället för att cykla. Det blev under veckan varierande antal personer som valde att stanna kvar på båten.

Första dagen, den 26/4, valde vi att stanna kvar i Amsterdam och titta på staden. En mycket varm och vacker dag, som avslutades med vår första måltid ombord, en god trerättersmiddag.

Följande dag, den 27/4, lämnade vi Amsterdam i samband med att vi åt frukost och följde med båten en bit till ”Zaandam”. Där besökte vi friluftsmuséet Zaanse Schans. Vidare mot Alkmaarder Meer, där jag och Birgitta Strååt behövde göra ett nödigt besök och tyckte att de andra kunde fortsätta. Vi visste var vi skulle stanna för lunch. Något gick fel, kanske var det gps:en! Birgitta och jag cyklade efter karta. Vi fick hursomhelst leta efter varandra ett bra tag. Ingen skada skedd. Vi hade själva hittat till båten också, om det hade varit så.

Väl framme i Alkmaar blev det middag och sedan en promenad i en mycket vacker stad med stort folkliv. Strålande väder hela dagen.

Måndagmorgon, den 28/4, var mulen och kall. Vi delade upp oss i två grupper, eftersom några ville åka med båten en bit och andra cykla hela vägen. Vi som var kvar på båten klev av vid Sint Maartens Vlotbrug. Det klarnade upp och vi åt vår matsäck på sanddynorna i Callantsoog. Därefter tog vi ”dynrutten” en vacker väg genom sanddynerna och tulpanodlingar till höger om oss. Vi cyklade på dynerna ända till Den Helder. En fikapaus och sen följde vi vattenlinjen ända in till hamnen. En kort promenad i staden, som inte var särskilt vacker.

Nästa dag, den 29/4, gick båten över till ön Texel där vi skulle ligga under natten. Vi gjorde ett gemensamt besök på Ecomare, en räddningsstation för sälar och fåglar. Denna dag blev det en ganska kort cykling på 3 mil. Några cyklade längre.

Natten till onsdag, den 30/4, var ganska blåsig och jag hade i alla fall svårt att sova. Det var ett samlat gäng som efter frukost tog sig fram i stark motvind en bit. Därefter delade vi oss i två grupper.

Vi sammanstrålade igen i Nedemblik där man firade drottningens födelsedag med bl.a. en stor loppmarknad efter en gata.

Kvällens natthamn var Enkhuizen och där hade vi svårt att hitta båten, eftersom den inte låg där det var tänkt att den skulle ligga.

Torsdag den 1/5, delade vi oss i två grupper och bestämde att äta vår lunch tillsammans. Även här fick vi problem att hitta varandra eftersom det fanns fler järnvägsstationer. Tur att det finns mobiler!

I Edam blev det (som vanligt) cafébesök och somliga köpte ost i denna oststad. Under dagens etapp fick vi uppleva vacker väg, hagel, spöregn och ordentligt med vind.

Veckans sista etapp, fredag 2/5, gick från Enkhuizen till Amsterdam. Färden gick i stort sett efter kusten hela tiden, via Monnikendam, som är en vacker liten stad. Vår grupp cyklade ut på Marken, en ö med speciell bebyggelse. Även denna dag, veckans sista, bjöd på fint väder och vacker cykling efter kusten, genom små byar med fina hus.

En härlig avslutning på en förträfflig resa minns