Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Förbered vandringen

Innan man är van så är det lätt att planera vandringar som är för långa, slitsamma och tröttande. Därför är det smart att planera korta dagsetapper för att testa dig fram.

Håll dig torr

Fukt är den största källan till fysiskt obehag under fjällturen. Regnkläder och tältduk håller bra mot både regn och snö och kan lätt skakas torra efter ett regnväder. Vad gäller klädsel så är grundregeln klä dig efter omständigheterna. Undvik att gå dig svettig - starta gärna med lite färre plagg. Du blir snabbt varm när du rör dig.

Undvik skavsår

Rena och torra fötter i väl ingångna skor ger sällan några problem med skavsår. Men efter några dagar på turen är det svårt att hålla fotmiljön perfekt. Skor och strumpor blir fuktiga och skapar en bra grogrund för skavsår. Gå därför in nya skor ordentligt, före långturen. Pyssla om dina fötter, lufta dem, skorna och strumporna ofta och låt dem torka. Tips är också att tejpa hälar, fotknölar och andra utsatta ställen med leukoplast eller liknande.

Karta och kompass

Lär dig läsa kartan och använda kompass! Träna då gärna avståndsbedömning – facit finns på kartan.

Hitta äventyr

  • Sök MER