Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

3 tips när du vandrar med barn

Är du osäker på om barnen kan följa med på vandringen. Klart dom kan! Men anpassa turen till de korta benen så är chansen större att vandringen blir lyckad. Här är våra tre bästa tips.

1. Gapa inte efter för mycket

När man går med barn är längst sannerligen inte bäst. Gör istället dagsturer där längden kan anpassas efter dagsformen. Gå så långt upp mot en topp som ni orkar, gå tills ni blir less och slå upp tältet där, gör ett basläger på en vacker plats och utforska omgivningarna. Strunta i kilometrar och höjdmetrar, det är inte där upplevelsen gömmer sig.

2. Lek dig fram

Plocka fram din inre lekfullhet. Även de tröttaste korta ben och den mest uttråkade hjärna kan luras att skutta vidare om rätt sång sjungs, någon föreslår Följa John eller stigen plötsligt blir en längdhoppningsgrop. Var beredd på att för dig som vuxen är det inte den fysiska ansträngningen som gör dig tröttast, utan den mentala i att hitta sätt att motivera barnen att fortsätta gå.

3. Fyll på med energi

Är det någon gång ett jämnt och högt sockerintag är okej så är det på fjället. Russin, choklad, torkad frukt, nötter eller rent av godis. Det som funkar funkar och det är inte under de här dagarna du skapar ditt barns framtida matvanor. Gör inte heller misstaget att vänta tills de formligen faller ihop av hunger och energilöshet. Fyll på med snacks minst en gång i timmen, oftare som aktiviteten är tuff, för att förebygga de värsta dipparna. Och glöm inte vattnet. Att ha en egen kåsa eller vattenflaska dinglande på ryggsäcken kan vara ett bra sätt att göra det roligt att dricka.

Hitta aktiviteter

  • Sök MER