Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Därför ska du vandra

Om du inte är helt övertygad ännu och om vackra vyer inte räcker som anledning – då ska du fortsätta läsa. Här kommer ett antal argument om varför du faktiskt ska ge dig ut och vandra, högt eller lågt, långt eller kort. Du kommer inte att ångra dig.

Det gör gott för kroppen

Gång är fenomenal träning eftersom det är både skonsamt och enkelt. Vandring kan resultera i en mängd med hälsofördelar, bland annat ökad fettförbränning, mindre risk för hjärtsjukdom, diabetes och benskörhet, samt lägre blodtryck. När du dessutom vandrar i terräng ger du kroppen automatiskt ett intervallpass, du aktiverar fler muskler och får upp mer flås. När du kämpar dig uppåt i en uppförsbacke stärks både bål och underkropp på ett effektivt sätt. Använder du dessutom stavar aktiveras armmusklerna och pulsen höjs – då ökar energiförbrukningen ännu mer.

Det motverkar stress

Vandring är meditativt. Under en tur på några dagar lämnar du kontor och vardagsstress bakom dig. Du hamnar i en vardag där skoskav och väder är ditt största huvudbry. I Japan använder man uttrycket shinrin-yoku – som kan översättas till “Forest bathing“. Det betyder att vandring i naturen ska användas för att hantera stress. Livet blir enkelt – du vandrar, lagar mat, sover. Du tar hand om dina fötter, du andas. Där ute på vidderna eller i skogen får tankarna plats att flyga fritt. Det finns ofantliga mängder med forskning som visar att en vistelse i naturen får pulsen att gå ned och att halten av stresshormonet kortisol i blodet minskar.

Du är skapad för det

I forna kulturer satt man upprätt på golvet, med benen i kors eller på huk. Det är positioner som kräver styrka i ben och rygg, samt god balans. Att sitta på en stol är ingenting som vår kropp är byggd för. Vi får ont och minskad cirkulation. Men vi lever i ett samhälle nu som är skapat för sittande, medan vi är skapade för att röra på oss. En sak som verkligen sätter stopp för det eviga sittandet – och kan ge dig nya perspektiv – är vandring. När du är ute på en vandring känner du mer än någonsin att kroppen är gjord för rörelse. Den anpassar sig snabbt till lunket och hittar en rytm. Den känner igen sig. För våra förfäder, som var jägare och samlare, var rörelse nödvändigt för att överleva.

 

»Har du ingen att vandra med?
Följ med på någon av Friluftsfrämjandets turer!«

 

Du får börja om

Ibland kan man behöva kliva ur sitt eget liv lite grann, för att förstå vart man är på väg. I vardagen är rutiner ofta A och O. Vi fortsätter i samma spår, blir fästa vid våra vanor. Ibland kanske alltför fästa. En vandringstur på några dagar tvingar dig att bryta vanorna. Samtidigt kan du inte låta bli att se rutinerna på håll och därmed kan du analysera dem. Du får en överblick och en chans att hitta tillbaka till en vardag som du aktivt väljer.

Människorna och naturen

I ett vindskydd eller ute på stigen kan du mycket väl hitta likasinnade, som också vill ut och andas hög, frisk luft och hitta lugn. Det är en gemenskap som förgyller. Ett samförstånd. Och gör du inte det så finns naturen där. Träden, bergen, ängarna eller havet – det är värt lite skoskav. Livet till fots ger upplevelser som du kan spara länge i minnet.Har du ingen att vandra med? Följ med Friluftsfrämjandet på en gruppvandring. Många vänskapsband har knutits på vandringsleder.

Det är en utmaning

Du utsätter dig själv för något som inte alltid är helt bekvämt. Det kan regna, myggen flockas, det kan göra ont, ryggsäcken är kanske för tung. Men du gör det ändå. Du vågar gå utanför säkerhetszonen och växer med det. Du hittar mod inom dig och lär dig något nytt.

Stjärnnätterna

Behöver knappast en förklaring.

 

AV: Emma V Larsson

Hitta vandringar

Visar 0 av 0 äventyr Hittar du inte det du söker? Gör en avancerad sökning.

Kunskap, guider och tips

Se fler tips